Dopravní podnik hl. m. Prahy se dočkal prvního z 15 objednaných autobusů Iveco Streetway, jež si objednal v loňském roce na základě rámcové smlouvy, která umožňuje postupně nakoupit až 143 článkových vozů a 100 standardních vozů tohoto typu.
Připomeňme, že Iveco Streetway není ryzí produkt Iveca. Řazen je do kategorie OEM produktů (Original Equipment Manufacturer), tedy výrobků, které jsou na trhu propagovány a prodávány pod jinou značkou, v tomto případě Iveca. Jako základ vozidel slouží turecký autobus Otokar Kent C, který ve své „originální“ podobě mohou znát čtenáři například z Bratislavy. Iveco na základě úzké kooperace s tureckým partnerem (v Turecku se již mj. vyrábí i standardní Crosswaye) přistoupilo na dohodu o využití existující platformy nízkopodlažního vozu turecké provenience, u níž došlo ke změně designu čel a k užití kinematického řetězce z produkce Iveca.
Původně měl být Streetway jen levnější alternativou ke ve Francii vyráběnému Urbanwayi, přičemž měl být určen jen pro trhy východní Evropy (dle bipolárního rozdělení světa před r. 1989), brzy se však začal prodávat i v dalších teritoriích, včetně například Německa či mateřské Itálie. Jeden vůz Streetway ve 12m se například nedávno objevil i v rámci otevření nového závodu na (údajnou) výrobu autobusů v Itálii.
Rámcové smlouvy na dodání Streetwayů nabyly účinnosti již 28. 2. 2022, k využití první části kontraktu ale došlo až v červenci 2022, kdy bylo objednáno 15 článkových autobusů. Ty měly být všechny dodány do 9 měsíců od účinnosti dílčí (prováděcí) smlouvy, tedy do 13. 4. 2023. Projekt tak nabral mírné zpoždění.
Dne 26. 4. 2023 do areálu garáží Hostivař první přepravený autobus musí ještě projít tzv. akceptační procedurou, takže k samotnému předání do služeb DPP dojde až následně, přičemž v provozu s cestujícími by se měl Streetway objevit poprvé v průběhu května.
Druhý vůz by měl být dodán do konce týdne, zbylých 13 má následovat postupně do léta letošního roku. Za 15 vozidel vynaloží pražský DP 108 301 802 Kč (7,22 mil. Kč/vozidlo). V lednu letošního roku si DPP přiobjednal dalších 70 Streetwayů, z toho 44 standardní délky a 26 článkových. Všechny mají být předány v letošním roce.
Připomeňme, že pražské článkové vozy sice jsou první kloubové Streetwaye nejen v Praze, ale i v rámci celé ČR, ale nejedná se o první Streetwaye na linkách Pražské integrované dopravy. Toto prvenství pro sebe urval dopravce ČSAD Střední Čechy, který zařadil do provozu 12m vozy již na konci února letošního roku.