Když jsme v minulém týdnu oznamovali čtenářům program akce „Od Atlantiku k Vltavě“ k představení autobusu SOR CN 9,5 z Faerských ostrovů, jež se uskuteční dne 13. 4. 2024 v Praze, ponechali jsme si v rámci stručné prezentace nasazených vozidel v záloze jedno překvapení. Na akci totiž kromě dříve avizovaných „mrňousů“ značky SOR zavítá i jeden z posledních provozních autobusů SOR C 7,5, tedy reprezentant typu, který stál na samotném počátku historie libchavského výrobce.
První prototyp autobusu SOR C 7,5 byl vyroben v roce 1993 a o rok později našel prvního zákazníka v podobě Technických služeb v Kadani. Během roku 1994 poté vzniklo jen šest dalších vozů, teprve od roku 1995 se výroba rozbíhala intenzivněji. V roce 1996 byla výrobní řada rozšířena o verze B 7,5 (se sníženou podlahou v přední části a výklopnými prostředními schůdky) pro městský provoz a LC 7,5 (dálkové provedení). Do roku 2001 opustilo výrobní závod SORu celkem 142 „sedm a půlek“, z toho pouze sedm odpovídalo městské verzi a osm dálkové modifikaci LC 7,5. Zbylých 127 kusů připadá na nejtypičtější linkovou verzi. V současné době by mělo být provozních okolo 20 vozů, v čemž jsou zahrnuty i vozy v majetku armád České a Slovenské republiky a vozidla v rukou soukromníků.
V Praze se dne 13. 4. 2024 bude moci fanouškovská veřejnost svézt a nafotit si vůz výrobního čísla 111 z roku 1997, který od vyrobení až do roku 2021 vlastnila Armáda České republiky. Následně vůz převzaly Léčebné lázně Lázně Kynžvart v Karlovarském kraji. Ty se po dohodě s redakcí našeho časopisu rozhodly na akci s „mrňousy“ SOR vozidlo laskavě zapůjčit.
Autobus SOR C 7,5 se bude účastnit jak zvláštních jízd během dne, tak doplní vozy SOR CN 9,5 (faerský) a vůz SOR B 9,5 (ex-PMDP) na večerní fotojízdě. Chybět nebude pochopitelně ani na společném focení, které kromě vozů SOR C 7,5 rozšíří ještě jeden vůz, a sice SOR ICN 9,5 pražského DP. V čase od 11:10 do 11:30 bude v terminálu Palmovka pózovat vůz SOR C 7,5 vedle vozu ICN 9,5, takže bude možné vyfotit si společně vedle sebe reprezentanta nejstaršího a nejnovějšího typu z Libchav.