Menu

Do pražské ZOO se vrátí provoz dětské tramvaje

Dětská tramvaj v pražské ZOO. zdroj: wikipedia.org; autor: Dezidor)
Dětská tramvaj v pražské ZOO. zdroj: wikipedia.org; autor: Dezidor)
Stáhnout PDF
Ostatní Tramvaje
12. 08. 2020 05:53
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Pražská zoologická zahrada v Troji hodlá obnovit provoz místní dětské tramvaje. Ta je od jara letošního roku nepojízdná kvůli špatnému technickému stavu. Oblíbenou atrakci odkoupila ZOO Praha za částku 200 000 Kč od syna konstruktéra této netradiční atrakce.

Nápad na dětskou tramvaj se zrodil v hlavně pana Vratislava Palduse, který chtěl vytvořit doplňkový program pro děti ve formě dětského vláčku. Namísto tradičního pojetí lokomotivy s vagónky však přišel s ideou, aby vláček měl podobu pražských tramvají, protože zatímco vláčků je všude dost, podoba tramvaje pro tento typ atrakce je poměrně neobvyklá.

V roce 1998 nesla souprava dětské tramvaje ev. č. 385+607+853. (foto: Ing. Filip Jiřík)

Hodí se ale uvést, že i vláček se v pražské ZOO v minulosti nacházel. V éře budování tzv. pionýrských drah na přelomu 40. a 50. let vznikla idea vytvořit poměrně dlouhou pionýrskou dráhu, která by spojovala Divokou Šárku, areál pražského výstaviště (Stromovku) a ZOO. Realizace se dočkal jen zlomek, když byl v roce 1951 zahájen provoz na zhruba 1,5 km dlouhé dráze v areálu výstaviště, odkud však byla dráha o rok později přenesena právě do zoologické zahrady, přičemž okruh byl zkrácen na cca 700 m. Na dráze sloužila úzkorozchodná (600 mm) parní lokomotiva z roku 1927 (původním jménem Jiřinka, později Pionýr). Provoz dráhy ale neměl dlouhého trvání a udržel se jen tři sezóny. Kvůli rekonstrukce spodní části zoologické zahrady a nutné přeložce kanalizační stoky byl provoz vláčku zastaven a znovu již – mj. v důsledku špatného uskladnění lokomotivy, která byla částečně rozebrána – nebyl obnoven.

Vlečný vůz dětské dráhy pod ev. č. 632 (zdroj: Wikipedia; autor: ŠJů)

Namísto vláčku tak v roce 1976 – tedy po více než 20 letech – nastoupila dětská tramvaj, která byla tvořena trojici vozů – prvním motorovým a dvěma vlečnými. Trasování kolejí se v průběhu více než čtyř desítek let, co je dráha součástí zoologické zahrady, změnilo, v současné době má okruh délku 97 m a je veden mezi výběhy opeřenců. Jedna jízda trvá asi minutu, nicméně se zakoupenou jízdenku bylo možné absolvovat kolečka tři. Rekonstrukce se v průběhu let dočkala také vozidla, přičemž měněna byla také evidenční čísla. Prokazatelně nesl motorový vůz ev. č. 829, 385 a 350, podobně se měnila čísla také vlečných vozů (v poslední době 632 a 628; za případné upřesnění údajů vývoje evidenčních čísel v historickém sledu budeme rádi). Největší rekonstrukce se dočkala dráha a vozidla po roce 2002, kdy byla trať i vozidla v důsledku záplav celých 6 týdnů pod vodou a vše muselo být postaveno prakticky nanovo.

Letos na jaře musel být provoz dráhy ukončen z důvodu špatného technického stavu. Tramvajku, která je mimochodem vybavena bateriovým pohonem (s nabíjením vždy v konečné zastávce), vlastnila rodina Paldusových, přičemž o provoz se primárně starala paní Jaroslava Paldusová. Ta nastoupila do služby pokladní již v roce 1976 a pracovala v pražské ZOO u dětské tramvaje více než 40 let, nicméně její věk (83 let) už jí neumožňuje v této činnosti pokračovat. „K ZOO Praha dětská tramvaj skutečně neodmyslitelně patří, což je bezpochyby veliká zásluha paní Paldusové, která měla pro své dětské zákazníky mimořádné pochopení. To je ve skutečnosti největší problém dětské tramvaje, alespoň částečně nahradit paní Paldusovou,“ uvedl ředitel pražské zoologické zahrady Miroslav Bobek. Po odkoupení za částku 200 000 Kč čeká dráhu i vozidla oprava, která by měla probíhat v nadcházejících měsících a přes zimu. Snahou ZOO je, aby dráha opět vyjela do provozu opět v příštím roce.

Podobné články