Bránou vozovny v Ľuboticích projely dne 22. 9. 2023 dva trajlery s nákladem prvních elektrobusů určených pro nasazení v síti DP mesta Prešova. Vozidla typu SOR EBN 8 jsou součástí pětikusové dodávky objednané v červenci loňského roku, v níž SOR porazil společnost Troliga Bus, jež po ukončení vlastní produkce zastupuje na slovenském trhu tureckého výrobce Karsan.
Výběrové řízení na pět elektrobusů kategorie midi musel DP mesta Prešov soutěžit natřikrát. Poprvé se na jaře 2019 přihlásil pouze SOR Libchavy, což představovalo komplikaci z hlediska zvoleného způsobu výběru dodavatele. Vedle vybraných technických parametrů (dojezd, obsadlitelnost, počet míst k sezení) totiž dominantní váhu (85 %) měla cena, jež měla vzejít z elektronické aukce. Na východě Slovenska se však (například na rozdíl od východu ČR) zdálo nesmyslné, aby v elektronické aukci podhazoval SOR sám sebe, a tak soutěž DP zrušil.
Opakovaný tendr v dubnu 2020 váhu cenového kritéria navýšil na 95 % a namísto elektronické aukce měla rozhodovat už jen cena uvedená v nabídce. Uchazeči byli tentokrát v soutěži již dva – vedle SORu šlo i o firmu Troliga Bus, kterou ale prešovský DP pro údajné nesplnění podmínek účasti z tendru vyloučil, proti čemuž se však firma úspěšně odvolala u Úradu pre veřejné obstarávanie, jenž nařídil vrátit Troligu zpět do hodnoticího procesu. K vítězství ovšem levočská firma nedokráčela, protože DPMP soutěž raději zrušil s tím, že je nutné zpreciznit podmínky a specifikaci.
V závěru května 2022 proto byla vypsána soutěž třetí, kde se měl výběr odehrát už jen podle jediného měřítka – ceny. Tandem uchazečů zůstal identický, přičemž SOR nabídl pětici vozidel včetně nabíjecích stanic a záručního servisu za sumu 1,8 mil. € (cca 44,1 mil. Kč), zatímco Troliga Bus nabídla cenu 1 883 821 € (cca 46,15 mil. Kč). O vítězi tak bylo rozhodnuto a podepsaná smlouva zamířila do Libchav. SOR přesto vozidla a infrastrukturu za uvedenou sumu nedodal.
Dodavatel z východních Čech argumentoval, že v době od předložení nabídky do dodání vozidlo došlo k výraznému nárůstu cen výrobních nákladů, energií, materiálů a komponentů, které nemělo být možné (přestože se nabídka podávala v polovině loňského roku) předvídat, a tak požádal prešovský DP o navýšení kupní ceny, což smlouva za předpokladu, že s tím bude i kupující souhlasit, umožňovala. Prešovský DP s tím souhlasil, a tak se cena rázem vyšplhala z 1 800 000 € na 1 946 188,73 € (zhruba 47,681 mil. Kč), tj. těsně pod zákonný limit desetiprocentního navýšení (konkrétně šlo o 8,12 %), který je určující pro vypsání nové soutěže. Svou novou cenou tak SOR atakoval druhého účastníka soutěže, který tak mohl v loňském roce skončit v poli poražených nakonec jen proto, že s rizikem lépe kalkuloval a nespoléhal na to, že bude odběratel tak velkorysý a na nějaké navýšení ceny v budoucnu přistoupí. Financování zakázky realizuje z 95 % evropská unie, prešovský DP hradí pouze zbylých 5 % nákladů. Cena jednoho elektrobusu SOR EBN 8 (bez příslušenství) činí po zvýšení 381 499,75 € (přibližně 9,346 mil. Kč).
Elektrobusy výr. č. 23 až 27 nahradí ve vozovém parku část minibusů Rošero FIRST FCLLI na podvozcích Iveco Daily (konkrétně ev. č. 371, 373 a 374), kterých si prešovský DP nakoupil v letech 2008 až 2014 osm. Električtí „mrňousové“ by měly být nasazovány na linky čísel 13, 20, 24, 41 a 42. Elektrobusy jsou klimatizované, vybavené systémem počítání cestujících, pojmou 16 sedících a 37 stojících cestujících, jež mohou v interiéru využívat k nabíjení mobilních zařízení USB nabíjecí porty, a garantovaný dojezd na jedno nabití činí 130 km. Nabíjení bude probíhat v areálu vozovny, kde již v létě vzniklo šest nabíjecích míst. Pět je určeno pro tzv. pomalé nabíjení, jedno pro rychlonabíjení.