Menu

Do provozu vyjel první SOR ICN 12 v nových barvách PID

Prvním autobusem ICN 12, který se oblékl do nových barev PID, je vůz výrobního čísla 40. Zachycen byl po kompletaci výsostných znaků integrovaného systému v rakovnickém areálu dopravce. (foto: Vojtěch Mařík)
Prvním autobusem ICN 12, který se oblékl do nových barev PID, je vůz výrobního čísla 40. Zachycen byl po kompletaci výsostných znaků integrovaného systému v rakovnickém areálu dopravce. (foto: Vojtěch Mařík)
Stáhnout PDF
Autobusy
25. 05. 2023 19:59
Vojtěch Mařík
3 minuty čtení

Rakovnický dopravce Transdev Střední Čechy dnes vyslal na trať první autobus SOR ICN oděný do nového šedo-červeného kabátu Pražské integrované dopravy. Ještě do začátku letních prázdnin by ho měla následovat desítka totožných autobusů u dopravce OAD Kolín. Vozy velmi volně navazují na provoz předváděcího stroje o délce 12,3 metru, který se v systému pohybuje od února.

Zcela nová typová řada autobusů SOR ICN se zcela nezaměnitelným otiskem pera doc. Ing. arch. Patrika Kotase byla představena před více jak rokem a půl na veletrhu CZECHBUS 2021 v pražských Letňanech. Nijak zvlášť početného zastoupení na českých silnicích se jí však stále nedostává. První SOR ICN se na české silnice vypravil na začátku ledna roku 2022, následován byl v červnu čtrnáctičlennou smečkou desetimetrové variace, jež slouží na linkách v Pardubickém kraji u BusLinu Pardubicko (10 kusů) a firmy AUDIS BUS. V posledním měsíci roku 2022 pak dva páry nového libchavského produktu ve dvanáctimetrovém provedení vyrazily na linky v IDS JMK u dopravců ADOSA a BDS-BUS. Paletu v tuzemsku provozovaných autobusů doplňuje už pouze čtveřice předváděcích vozidel ve všech existujících délkách (od 9,5 až do 12,3 metru). Většinový podíl produkce autobusů ICN putuje do zahraničí, téměř 70 deset a půl metru dlouhých „SORek“ bychom nalezli na slovenských silnicích, přes tři desítky vozů ICN 12 jezdí ve Spolkové republice Německo.

Doposud jediným autobusem SOR ICN jezdícím v Praze a Středočeském kraji byl prototyp délkové varianty 12,3 (poněkud přerostlé na 12 430 mm). Společnost STENBUS jej vedle integrovaných linek opakovaně nasadila také na zaměstanencké svozy např. pro jirenské DHL. (foto: Matěj Stach)

Systému PID se nováček v portfoliu východočeského výrobce se vyhýbal až do konce ledna 2023, kdy zahájil zkušební turné autobus ICN 12,3 v. č. 1. Svůj první zářez v metropolitním integrovaném systému si první vyrobený zástupce nejdelší varianty nového modelu z fabriky SOR Libchavy odbyl na odpolední části oběhu 431/1 u dopravce Lutan. V okolí Lysé nad Labem se autobus zdržel necelý měsíc, následovalo obdobně dlouhé angažmá u LinkBusu a Arrivy City, následované dva týdny trvajícími testy na linkách ČSAD Střední Čechy pod hlavičkou subdodavatele JAMI BUS. Odtud se zkušební „bělásek“, jenž pro účely zkušebního provozu obdržel evidenční číslo 9998 z řady vyhrazené pro testovací autobusy, přesunul 9. května 2023 k hornopočernickému dopravci STENBUS, u něhož jezdí doteď. Naopak společnost ABOUT ME má od pondělí zahájit provoz nejmenšího zástupce modelové řady v podobě vozu ICN 9,5. Autobus bude v systému působit pod ev. č. 9993.

Čerstvě polepený SOR ICN 12 ev. č. 8601 patřící OAD Kolín se ve výrobním závodě v Dolních Libchavách setkává s rozpracovaným budoucím vozem ev. č. 8603. (foto: Vojtěch Mařík)

První vlaštovkou oznamující blížící se zařazení nové generace příměstského autobusu u některého z dopravců PID nastálo, byla fotografie z areálu výrobce, která zachycovala SOR ICN 12 oděný do nových šedo-červených barev Pražské integrované dopravy. Ta se objevila začátkem dubna v zájmových skupinách na sociálních sítích. Poté se však hladina opět uzavřela a o prvním ICN si tak nechával Středočeský kraj dále jen snít.

Znovu se ICN 12 v nátěru přezdívaném „pyžamo“ objevilo až v druhé půli května. Namísto jednoho jich ovšem systém PID očekává rovnou celých jedenáct. Výše zmiňovaný první vůz převzal ve třetí květnový týden dopravce Transdev Střední Čechy z Rakovníka, do června by měla deset vozů stejného typu převzít také kolínská OAD. Rakovnickému kousku bylo přiděleno evidenční číslo 8380, kolínská desetikusová zásilka se umístí do řady čísel 8601–8610.

Pohled do útrob motorového prostoru. (foto: Vojtěch Mařík)

Oba dopravci pořídili své nové autobusy SOR v obdobné konfiguraci. Vozy pohání sedmilitrový motor z dílny FPT Industrial (Iveco Tector 7) o výkonu 210 kW, o přenos výkonu se poté stará manuální šestistupňová převodovka ZF 6S 1010 BO. K výměně cestujících slouží dvojice dveří v jediné možné kombinaci, první z nich jsou tedy jednokřídlé a druhé dvoukřídlé.

Pracoviště řidiče prošlo oproti kokpitu typové řady CN významným zpřehledněním, inovací prošel např. také volant. (foto: Vojtěch Mařík)

Salon autobusů do jisté míry kopíruje osvědčené řešení z vozů řady BN/CN. (foto: Vojtěch Mařík)

Pohledem do interiéru napočítáme 41 pevných sedadel, z toho 8 přístupných z úrovně podlahy, doplněných o dvě sedadla sklopná v prostoru plošiny pro kočárek. Sedadla jsou dle Standardů kvality PID potažena červenou látkou, výjimku tvoří místa pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, která jsou tradičně provedena v modré barvě. Vedle 43 sedících cestujících pojme autobus také 37 (v případě přepravy osoby na invalidním vozíku 34) stojících. Teplota vzduchu v salónu je regulována pomocí celovozové klimatizace Eberspächer, k dobíjení drobné elektroniky poslouží USB porty zabudované v bočnících a zádržných madlech autobusu. Informační zařízení dodala kompletně společnost BUSE, výjimkou jsou označovače jízdenek a odbavovací zařízení z dílny Mikroelektroniky.

Dobu svisle pruhovaných autobusů SOR ICN odstartoval v pravé poledne dne 25. května 2023 rakovnický vůz 8380, který vyjel na spoj linky 304 ze středočeského Rakovníku do Prahy, jenž je součástí odpolední části oběhu 304/16.

Podobné články