Španělsko-polský Solaris Bus & Coach dodá dalších 24 trolejbusů do největšího německého trolejbusového provozu – Solingenu. Objednávku učinil místní dopravce už v polovině září, informováno o ní však bylo až závěrem loňského roku.
Výběrové řízení na nákup nových vozidel bylo vypsáno už v březnu 2023, přičemž původně se počítalo s možností pořízení až 30 vozů, v průběhu soutěže byl ale počet snížen na 24 kusů, které by měly pokrývat plánované potřeby dopravce.
Zajímavostí nové objednávky je využití elektrické výzbroje z produkce Medcomu (typu Medcom ANT 250-600). Polského výrobce (v němž 49 % akcií drží japonská společnost Mitsubishi) využíval Solaris na západní trhy dlouhodobě pouze v případě elektrobusů, zatímco trolejbusy (až na několik případů kooperace se Škodou Electric a dříve i se Cegelecem) vybavoval elektrickým zařízením od Kiepe Electric. To byl také případ Solingenu, kde se dlouhou dobu zdálo, že vzhledem k zázemí, jež v oblasti společnost Kiepe Electric měla (sídlo společnosti), v podstatě není možné vnutit zákazníkovi jiné řešení.
Firma Kiepe Electric se však z programu výroby elektrických výzbrojí pro evropské trolejbusové projekty zjevně stáhla a zdá se, že pozornost směřuje hlavně na severoamerický trh. Velkou ranou pro ni byl příchod Covidu-19, který významně zpozdil dodávky zařízení pro trolejbusy, což postihlo mj. i Solingen. Například poslední dva 12m trolejbusy Solaris Trollino 12 (ev. č. 212 a 215) z šestnáctikusové objednávky z roku 2020 tak byly uvedeny do provozu až v polovině září 2024, ačkoli původně měly být dodány do konce roku 2023. Problémy společnosti ostatně byly jedním z motivů, proč se její někdejší majitel (skupina Knorr-Bremse) rozhodl své „dcery“ zbavit.
Připomeňme, že loňský rok byl na změny vlastníků v rámci tradičních evropských dodavatelů elektrických výzbrojí obecně nabitý událostmi – v lednu 2024 byla odprodána Kiepe Electric investiční skupině Heramba, ještě v témže měsíci pak indická společnost Medha ovládla polskou Eniku a v květnu 2024 Škoda Electric spolkla pražský Cegelec (dnes Electric Components).
Solaris se nové situaci na trhu přizpůsobil tak, že začal využívat na trolejbusy ve větší míře již osvědčené řešení elektrické výzbroje od Medcomu, který zajišťuje v rámci teritoria západní Evropy pro Solaris náhradu elektrických výzbrojí Cegelecu (resp. Electric Components) na trolejbusech Solaris Trollino 18 AC v Salzburgu a jehož produkty již byly osazeny i na trolejbusy v prestiží zakázce pro nizozemský Arnhem. Nyní se přidá také Solingen, který by se měl dočkat dodávky všech 24 článkových vozů v průběhu druhého čtvrtletí roku 2026.
V současné době provozuje Solingen celkem 64 trolejbusů, z toho 36 nese značku Solarisu. Čtyři vozy reprezentují prodlouženou verzi Trollino 18,75, po 16 kusech jsou zastoupeny verze Trollino 18 a Trollino 12. Zbylých 28 kusů připadá rovným dílem na trolejbusy Van Hool AG 300T a HESS SwissTrolley 3 (potažmo BGT-N2C).