Dceřiná společnost DP «Avtoskladal’nyj zavod № 1» ukrajinské korporace Bogdan dokončila tento měsíc první trolejbusy z 19kusové objednávky pro město Sumy. To dnes oznámilo příchod prvních dvou vozidel.
Smlouva mezi SMR «Eletroavtotrans» a výrobcem byla podepsána 23. června 2020 (viz zprávu zde), výroba ale mohla začít teprve v únoru 2021. Po dokončení tohoto nákupu, který se děje s pomocí úvěru EIB v rámci projektu „Městská hromadná doprava Ukrajiny“, by měl počet Bogdanů (všechny typu T701.17) v Sumách vzrůst z 16 na 35, což představuje rovnou polovinu místního vozového parku, jenž nyní čítá 70 vozů. Ani příchod 19 nových Bogdanů ale neumožní vystrnadit ze sumských ulic všechny vozy značky ZiU, kterých mají Sumy momentálně v podobě hned několika různých typů více než 30. Nicméně nejstarší exempláře ZiU z konce 80. a počátku 90. let 20. století by už přece jen měly skončit v kovošrotu a průměrné stáří trolejbusového parku by mělo klesnout na méně než 10 let.
Ukrajinský Bogdan letos v únoru dokončil dodávku 15 „kloubáků“ T901.17 pro Kyjev, které byly objednány na podzim 2020 (viz zprávu zde), pokračuje v dodávkách 29 sólo trolejbusů T701.17 pro Luck (první 2 dodány v říjnu 2020, další 4 dodány v lednu 2021 a další 4 v únoru 2021; viz zprávu zde) a po skončení dodávek 57 trolejbusů pro Charkov najel hned na výrobu dalších 49 vozů (12 kloubových) pro téže město (viz zprávu zde), ze kterých už dodal zhruba dvacítku sólo vozů. Bogdan byl však za rok 2020 až druhým dodavatelem trolejbusů na Ukrajinu, běloruský Belkommunmaš totiž s pomocí svého luckého dealara BKM-Ukraina sbíral v předchozích dvou letech zakázky jako houby po dešti (Žytomyr, Ivano-Frankivsk, Mariupol aj.) a udělal si z Ukrajiny svůj nejvýznamější zahraniční trh, nicméně v posledních trolejbusových kontraktech se mu už téměř vůbec nedařilo, a tak si Bogdan co do dodaných vozů uzme prvenství v roce 2021. Na druhou stranu je pravdou, že tempo obnovy trolejbusového vozového parku na Ukrajině za poslední měsíce trochu zpomalilo a tento rok bude na nové zakázky zřejmě velmi chudý (většina měst provozujících trolejbusy už má úvěry u ERBD či EIB, nebo u obou bank, a nové úvěry si vzít nemohou), takže tržních příležitostí už nebude pro výrobce tolik.
Neoznačené foto: Korporace Bogdan