Menu

Do ulic Brna vyjela první Nová Urbina

Autobus Solaris Urbino 18 na ulici Petra Křivky za zastávkou Čtvrtě v městské části Nový Lískovec. (foto: Ing. Filip Novotný)
Autobus Solaris Urbino 18 na ulici Petra Křivky za zastávkou Čtvrtě v městské části Nový Lískovec. (foto: Ing. Filip Novotný)
Stáhnout PDF
Autobusy
17. 07. 2020 20:59
Libor Hinčica, Filip Novotný
1 minuta čtení

Dopravní podnik města Brna v pátek 17. 7. 2020 vypravil poprvé na linky dvojici autobusů Solaris Urbino 18, které si objednal počátkem letošního roku. Španělsko-polský výrobce vlastněný skupinou CAF uspěl v zakázce na celkem 20 autobusů (s opcí na dalších až 13 vozů), kterou brněnský DP vypsal v srpnu 2019. Současně běžela také soutěž na dodávku nových autobusů standardní délky. Zde v tendru na 20 vozů s opcí na dalších až 31 autobusů vyhrál SOR Libchavy s modelem SOR NS 12. Dodávky 12m autobusů však prozatím zahájeny nebyly.

Oproti tomu kloubové vozy začaly do moravské metropole přicházet od 2. 7. 2020, kdy byly na nádvoří medláneckých garáží přepraveny první dva autobusy. Další dodávky (po šesti kusech) následovaly ve dnech 9. 7. a 16. 7. 2020, takže nyní bychom v Brně napočítali již 14 vozů. Dodávka posledních 6 kusů je předpokládaná ještě do konce července. Všechny autobusy jsou v dieselovém provedení. Jedná se o již několikátý nákup dieselových vozů v poslední době, který přišel po čtyřleté pauze (2014–2018) od dodávky rovněž kloubových autobusů Urbino 18, tehdy ještě ve starším provedení karoserie (tzv. III. generace). Pro Solaris šlo tehdy v Brně o vůbec první úspěch. Poté zde ještě vyjelo 10 trolejbusů s karoserií Solarisu (dodávané jako typ Škoda 26 Tr) a nyní sem poprvé zavítaly autobusy odpovídající aktuální faceliftované verzi tzv. Nového Urbina (častěji označovaná jako čtvrtá generace). V mezičase byl vozový park brněnského DP obnovován zejména autobusy s pohonem na CNG (SOR NB 12, Iveco Urbanway 12M i 18M).  Dodávka nových dieselových Urbin navázala na pořízení 15 autobusů Iveco Urbanway 12M a 5 vozů Crossway LE LINE v loňském roce a pořízení desítky minibusů Dekstra LF 38 v roce 2018.

Autobusy jsou vybaveny klimatizací salónu cestujících, současně ale disponují i velkými okenními větračkami. Interiér je laděn do odstínů šedých barev, mezi nimiž vynikají jen červená plastová sedadla Kiel, která jsou pro autobusy brněnské MHD v posledních letech typická. Jeden vůz vyšel DPMB na 7,355 mil. Kč (bez DPH). Kromě ceny, jež měla váhu 75 %, byla hodnocena také spotřeba pohonných hmot (10 %), technicko-provozní kritéria (10 %) a dodací lhůta (5 %). Všechny autobusy jsou deponovány v areálu garáží Medlánky a obdrží postupně ev. č. 2659–2678 návazně na starší kloubové Solarisy.

Do provozu vyjely jako první dne 17. 7. 2020 vozy ev. č. 2662 a 2663. První jmenovaný vyrazil na 8. pořadí linky 50, druhý na linku 42 (8. pořadí). Ani jeden z autobusů pro drobné závady, které běžně zařazení zcela nových vozidel provázejí, směnu nedokončil. Nové autobusy mají v Brně nahradit postupně část flotily autobusů Karosa B 961(E), kterých má DPMB k dispozici ještě 17.    

Podobné články