Menu

Do ulic Plzně vyjel poprvé trolejbus Škoda-Solaris 24m pro Prahu

Trolejbus Škoda 38 Tr pro Prahu (též značený jako model Škoda-Solaris 24m) při první zkušební jízdě mimo areál vozovny Karlov. (foto: Ing. Zdeněk Kresa)
Trolejbus Škoda 38 Tr pro Prahu (též značený jako model Škoda-Solaris 24m) při první zkušební jízdě mimo areál vozovny Karlov. (foto: Ing. Zdeněk Kresa)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
03. 10. 2023 18:59
Libor Hinčica
1 minuta čtení

V ulicích Plzně se v nočních hodinách dne 2. 10. 2023 poprvé objevil trolejbus Škoda-Solaris 24m pro Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), jenž je rovněž v rámci interního značení plzeňské Škodovky (které se až na drobné výjimky používá od poválečných let a zpětně bylo aplikováno i na dříve vyrobené typy) označován jako model 38 Tr.

Praha si v loňském roce objednala za 623 mil. Kč (bez DPH) celkem 20 vozů, které by měly sloužit na budoucí trolejbusové lince číslo 59, jež bude svou trasou shodná s nynější autobusovou linkou číslo 119 (Nádraží Veleslavín – Letiště Václava Havla), jejíž elektrifikace je již z velké části stavebně dokončena. Stejný typ vozidel si dříve v počtu 16 kusů zakoupila také Bratislava. Stejně jako pro Prahu jsou i v tomto případě vozidla dodávána v konsorciu společností Solaris Bus & Coach a Škody Electric.  

Zatímco u trolejbusů SOR TNS 18 bylo striktně trváno na tom, že červené pásy „pyžamového“ lakování musí být v blízkosti dveří, neboť je údajně zvýrazňují, pročež není u těchto trolejbusů druhý pás situován v místě nápravy, u trolejbusu Škoda 38 Tr bylo opět toto schéma porušeno, a to paradoxně navíc u dveří sloužícících pro nástup vozíčkářů. Barevné řešení z dílny studia superlative.works prošlo od své prezentace v roce 2020 již několika úpravami, a jak je patrné z trolejbusu 38 Tr, nepanuje dosud ani shoda na tom, jaký účel (a zda vůbec nějaký) mají červené (ne)pruhy na bočnicích. (foto: Ing. Zdeněk Kresa)

Bratislavská premiéra tříčlánkového trolejbusu se odehrála dne 4. 9. 2023 za účasti politiků, zástupců DPB a novinářů. Zkušební jízdy v Plzni, jež začaly dne 10. 8. 2023, oproti tomu oficiálně ze strany DPB komentovány nebyly. Na přání bratislavského DP byly trolejbusy opouštějící brány vozovny Karlov dokonce na čele maskovány jakousi nepochopitelnou variací na kamufláž. Praha zvolila v porovnání s metropolí „Ficostánu“ jinou taktiku. Novináře pozvala na první prezentaci (15. 9. 2023) přímo do Plzně, kde se vůz ještě projížděl jen po areálu vozovny. Následně na sociálních sítích informoval DPP o prvním výjezdu za brány vozovny i trasách (vedených z vozovny Karlov ulicemi Folmavská, Borská, U Trati buďto ulicemi Železniční, Lobezská, U Prazdroje, Rokycanská, anebo Doudlevecká, Zborovská, Mostní, Malostranská a Nepomucká), kde mohou fanoušci trolejbusů na vůz narazit, přičemž je i přímo vyzval, aby případné fotografie sdíleli na facebookovém profilu DPP.

Testování se má odehrávat nejprve v Plzni, a to prozatím pouze ve večerních a nočních hodinách. Příchod prvních vozidel do Prahy je očekáván ještě před Vánoci letošního roku, v provozu s pasažéry by měly být vozy na lince 59 (119) od února 2024. První jízda do ulic Plzně se odehrála dne 2. 10. 2023 okolo 22. hodiny, přičemž trolejbus využil trasu s vedením po ulicích Folmavská, Borská, U Trati, Doudlevecká a Nepomucká. V části mezi zastávkami Čechurova NC Černice (tj. na Nepomucké ulici) byl při jízdě využíván bateriový pohon. Další zkoušky budou následovat dle potřeb výrobce.

Podobné články