Menu

Do Varšavy zamíří čínské elektrobusy Yutong

Předváděcí Yutong U12 je ve Varšavě testován už takřka rok.  Dopravce MZA si pořídí celkem 18 těchto vozů. (foto: Busnex)
Předváděcí Yutong U12 je ve Varšavě testován už takřka rok. Dopravce MZA si pořídí celkem 18 těchto vozů. (foto: Busnex)
Stáhnout PDF
Autobusy
08. 03. 2024 21:30
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Expanze čínské značky Yutong na evropské silnice pokračuje. Dne 7. 3. 2024 došlo k podpisu referenčně významného kontraktu mezi provozovatelem městské autobusové dopravy MZA (Miejskie Zakłady Autobusowe) ve Varšavě a společností Busnex Poland, jež je dealerem čínských vozů pro polský trh.

Varšava vypsala výběrové řízení na dodávku 30 elektrobusů v závěru loňského roku, přičemž soutěž byla rozdělena na dvě části, do nichž se bylo možné přihlásit samostatně. Konkrétně šlo o 12  vozů délky 12 m pro rychlonabíjení a 18 elektrických autobusů standardní délky pro pomalé (noční nabíjení). Část týkající se rychlonabíjených elektrobusů přilákala trojici uchazečů: Solaris Bus & Coach, Daimler Buses a španělský Irizar, přičemž vítězství si odnesl první jmenovaný subjekt. O vítězství v druhé části rovněž bojoval Solaris s Irizarem, namísto Daimleru zde byl ale třetím účastníkem čínský Yutong, resp. jeho lokální zastoupení. V konečném hodnocení obdržela nabídka vozidel z Čínské lidové republiky 98,22 bodů, zatímco Solaris 87,54 bodů a Irizar pouze 79,60 bodů. Rozdíl v ceně mezi Yutongem a Solarisem činil cca půl miliónu korun na vůz. Zatímco Yutong U12 měl ve varšavském tendru cenovku přibližně 15,5 mil. Kč (bez DPH; 2,63 mil. zlotých), jedno Urbino 12 Electric bylo nabídnuto za cca 16,06 mil. Kč (2,72 mil. zlotých). Irizar poté ocenil jeden svůj 12m elektrobus na zhruba 17,14 mil. Kč (2,9 mil. zlotých).

Dopravce MZA již zkušenosti s elektrobusem od Yutongu má. Od poloviny května 2023 se v polské metropoli nachází jeden testovací vůz, jenž měl zvládnout najet už 70 000 km. Dodávka by měla proběhnout do 12 měsíců, dealer Yutongu ovšem při podpisu smlouvy oznámil, že zakázku stihne realizovat ještě letos.

Yutong se vedle dalšího čínského hráče – BYD – na evropském trhu elektrobusů dobře etabloval a v součtu dodal již stovky vozidel. U svých elektrobusů využívá posledních generací lithium-železo-fosfátových baterií, přičemž u modelu U12 jsou v boxech uloženy články o kapacitě elektrické energie 422 kWh.

Doplňme, že ve Varšavě bychom dnes napočítali 162 elektrobusů, včetně dvou testovacích (vedle zmíněného Yutongu jde ještě o MAN Lion’s City 12E, avšak výrobce se lvem ve znaku se kupodivu do soutěže vůbec nepřihlásil).

Podobné články