Menu

Do Vologdy přibyly tři nové trolejbusy, město slibuje 35 dalších

Nové trolejbusy ve výrobě. (foto: Trans-Al’fa)
Nové trolejbusy ve výrobě. (foto: Trans-Al’fa)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
16. 08. 2021 08:21
Vít Hinčica
2 minuty čtení

Trolejbusový provoz ve Vologdě se, zdá se, dočká podstatné revitalizace. Poté, co místní DP před několika lety zkrachoval a většinu jeho majetku město prodalo, se zdálo, že už trolejbusy budou ve městě jen dožívat, ostatně jednu dobu nejezdily vůbec. Letos byl stav vologdského trolejbusového provozu takový, že měl jen 20 zástupců působících na jedné jediné lince, z toho 9 ex-moskevských. 

V dubnu 2021 nicméně radnice města přijala rozhodnutí trolejbusový provoz vkzřísit a na základě výběrového řízení z letošního léta (viz zde) nakoupila na leasing tři vozy od lokálního výrobce Trans-Al’fa. Jednalo se o první nákup nových trolejbusů po téměř deseti letech. Tendr byl jen pro formu, neboť vozy typu VMZ-5298.01 «Avangard» v provedení s bateriemi byly už na počátku srpna v konečném stádiu výroby a do města dorazily ve dnech 12. a 13. srpna 2021. Vysoutěžená cena se koneckonců nijak výrazně nevychýlila od odhadované (cca 8,4 mil. Kč/vůz). Město už brzy nasadí nové trolejbusy na tři linky, a sice čísel 3, 4 a 6, přičemž na každé bude dislokován jen jeden vůz. Linka č. 4 je ta, která přežila do dnešních dnů, linka č. 3 už v minulosti existovala, avšak nově bude prodloužena o nezatrolejovaný úsek, a linka č. 6 už kdysi také existovala, avšak v jiné trase, zatímco nyní bude jezdit po okruhu přes centrum a jeho okolí. 

V příštím roce plánuje město dalších 35 trolejbusů za cca 760 mil. RUB (223 mil. Kč; dnes cca 6,37 mil. Kč/vůz) za podmínky, že bude pilotní projekt trolejbusů úspěšný. Tím by bylo možné navrátit trolejbusový provoz do víceméně stejného rozsahu jako před 10 lety. Problémem ovšem je, že by potřebovala obnovit i infrastruktura, včetně deponovacího a dílenského zázemí trolejbusů.

Trans-Al’fa se opět hlásí o slovo

Jak už jsme svého času uváděli, Trans-Alfa se v tuhé konkurenci na ruském trhu poslední měsíce těžko prosazovala, teď se jí nicméně opět začíná dařit. Připomeňme, že kromě PK „Transportnyje Sistěmy“, která má nyní v Rusku v počtu vyrobených trolejbusů dominanci, musí Trans-Al’fa soupeřit ještě s UTTZ z Ufy, spolupracujícím nyní s běloruským MAZem, a běloruským Belkommunmašem, přičemž trolejbusy chce brzy začít vyrábět i KamAZ, a v Krasnodaru, významném trolejbusovém provozu v Rusku, se nově snaží montáž vozů realizovat sami, byť tak zřejmě činí do velké míry právě s účastí vologdského výrobce.

Trolejbus Avangard je jediným typem, který Trans-Al’fa vyrábí. Brzy snad přibude i „kloubák“. (foto: Trans-Al’fa)

Trans-Al’fa letos dokočnila dodávku vozů do Krasnojarsku (24 ks), kde si možná uzme vítězství i v dalším plánovaném tendru na 50 vozů, dále na počátku ledna t. r. dokončila dodávku dvou vozů pro Murmansk, kam by měly přijít další vozy (zatím nebyl tendr, ale výroba už dle dostupných informací běží), a 4 vozy dodá Trans-Al’fa do Miassu v čeljabinské oblasti, kam už loni dodala dva vozy. Tendr na miasské trolejbusy se rozběhl teprve v červenci tohoto roku, tou dobou už ale Trans-Al’fa trolejbusy pro toto město také vyráběla… Ne všechny ruské tendry na nové trolejbusy ovšem znají svého vítěze dopředu. Nyní se totiž objevila zpráva, že tendr na 15 nových trolejbusů pro Čitu vyhrála také Trans-Al’fa, které se postavil do cesty UTTZ a ještě krasnodarská firma s tajemným názvem „Dilerskij centr Jug“. Cenu se však díky konkurenci podařilo v čitském tendru srazit z očekávaných cca 6,7 mil. Kč/vůz na cca 5 mil. Kč/vůz. Trans-Al’fa dodá také jeden trolejbus do Rubcovsku, kde se v tendru kromě ní objevil ještě Belkommunmaš a UTTZ. Cena za jeden vůz tak spadla v přepočtu na zhruba 3,91 mil. Kč (13,3 mil. RUB), což je cena, za kterou se trolejbusy nevyrábějí už ani na Ukrajině. Vzhledem k tomu, že se jedná o „kusovku“, je tato cena ještě více překvapující, tím více, že Belkommunmaš byl ochoten jít pod 4 miliony Kč také, ačkoli by jej čekala dodávka tohoto jednoho vozu až k hranicím Kazachstánu. Trans-Al’fa předložila nejlepší cenovou nabídku i v Novokuzněcku, který letos v létě poptával 19 trolejbusů, nakonec si ale vítězství odnesl UTTZ, kterého v soutěži zastupoval bělourský MAZ, protože nabídka Trans-Al’fy dle hodnotící komise neodpovídala zadávacím podmínkám. 

Je určitě také zajímavé zmínit, že Trans-Al’fa se nyní snaží dokončit prototyp kloubového trolejbusu, který se snažila zkonstruovat už před několika lety a o jehož destinaci se zatím spekuluje. Závěrem dodejme, že v Rusku plánují brzy vypisovat tendry na nové trolejbusy i další města, o čemž budeme informovat. 

Podobné články