Společnost PK „Transportnyje Sistěmy“ ukončila tento týden dodávky 24 nových trolejbusů „Admiral“ pro Saratov. Vozy, vysoutěžené letos v červnu, jsou navrženy jako parciální, s prodlouženým autonomním chodem do vzdálenosti až 20 km. Saratov je vůbec prvním provozovatelem Admiralů nového (pod)typu 6281.01 a, jak už jsme opakovaně uváděli, město ležící na pravém břehu Volhy plánuje v dalším roce příchod dalších zhruba 50 trolejbusů.
Pár poznatků k obnovenému meziměstskému provozu
Doplňme ještě, že obnovený trolejbusový provoz na meziměstské trase mezi Saratovem a Engelsem si rychle našel své cestující. Lokální média ovšem upozornila na několik problémů jako například na časté dopravní zácpy, které provoz trolejbusů zdržují stejně jako v dávné minulosti, chybějící troleje na jedné z ulic v centru Saratova, což nutí trolejbusy dělat objížďku okolo jednoho z náměstí, a tedy dochází k časové ztrátě zhruba 5 minut, či na chybějící klimatizace ve většině nasazovaných vozidel (připomeňme, že trolejbusový provoz na meziměstské lince č. 109 je sdílený mezi dopravními podniky Engelsu a Saratova, tj. až 10 vozů nasazuje Engels a dalších až 10 vozů Saratov). Dále se také v červenci 2021 na sociálních sítích objevilo video, které zachytilo, v jakých podmínkách odpočívají řidiči na konečné v Engelsu u závodu Trolzy, kde stojí pouze mobilní toaleta znečištěná výkaly, a dispečerské stanoviště připomíná vykradenou boudu s nefuknčními spotřebiči. To vše ještě dokreslovalo nevábné okolí s posledními zbytky trávy přežívajícími pod dlouhodobým žárem slunce. Ředitel Engel’selektrotransa v reakci na předmětné video uvedl, že nevábně vypadající toaleta nemá s jeho DP nic společného a že se pro řidiče, kteří nyní konzumují jídlo v trolejbusech a pitnou vodu si musí nabírat z ruční pumpy od konečné tři sta metrů vzdálené, zajistilo jak jiné mobilní WC, tak jiné místo pro oddych a konzumaci jídla, avšak toto místo je momentálně v rekonstrukci. Kde se však tyto objekty nacházejí, už ale ředitel pro místní média neuvedl, zato ještě zmínil, že se má v Engelsu na konečné meziměstské linky postavit trvalé sanitární zařízení.
Nicméně v červenci nezůstal ušetřen pozornosti lokálních médií ani sousední dopravní podnik Saratovgorelektortrans. Minulý měsíc se totiž na zasedání jedné z komisí Saratovské oblasti řešil údajný nákup chybějících náhradních dílů za vlastní peníze zaměstnanců saratovského DP, jinými slovy si měli zaměstnanci dle tvrzení některých jejich předáků sami nakupovat některé chybějící komponenty pro tramvaje a trolejbusy, aby mohly starší vozy vůbec vyjet či dojezdit směny. To vedení podniku popřelo s odkazem na možný politický boj a řeklo, že ačkoli není situace s technickým stavem většiny saratovského vozového parku trolejbusů a tramvají lichotivá, náhradní díly se nakupují pravidelně a vozový park elektrických vozidel se bude nadále obnovovat (v příštím roce má přijít nejen oněch cca 50 trolejbusů, ale i 50 nových tramvají), a že pokud by cena komponent byla taková, že by si je mohli dovolit kupovat i řidiči s platem 50 až 60 tisíc rublů (cca 14,5 až 17,5 tisíc Kč), pak by dopravní podnik neměl vůbec žádné finanční problémy.