Menu

Dodávky elektrobusů SOR EBN 9,5 do rumunské Ploiești zahájeny

Skládání prvního dodaného vozu ve vozovně trolejbusů. (zdroj: Primăria Ploiești)
Skládání prvního dodaného vozu ve vozovně trolejbusů. (zdroj: Primăria Ploiești)
Stáhnout PDF
Autobusy
18. 01. 2025 18:24
Matěj Stach
3 minuty čtení

Na dvoře trolejbusové vozovny Pod Înalt v rumunském městě Ploiești spočinul v pátek 17. ledna 2025 první z 22 objednaných elektrobusů SOR EBN 9,5. Nové vozy mají nejen omladit stávající obstarožní flotilu městského dopravce Transport Călători Expres (TCE), ale vyjedou také na dvě nové příměstské linky do komuny Ariceștii Rahtivani ležící západně od města. Elektrické autobusy z produkce SOR Libchavy nejsou v Ploiești žádnou novinkou, neboť již od února 2023 brázdí linku č. 2 spojující nejdůležitější železniční stanice devět vozů NS 12 electric.

Aktuálně desáté nejlidnatější rumunské město Ploiești se v rámci městské dopravy může pochlubit plnou paletou elektrických trakcí. Od roku 1987 jej křižují tramvaje, které o dekádu později doplnily i trolejbusy. Zatímco jejich vozový park prošel v roce 2021 kompletní výměnou a nyní je tvořen 20 vozy Solaris Trollino 12 s výzbrojí od Škody Electric, tramvajové linky okupují tři desítky Tater KT4D(M) pořízené v několika vlnách z německé Postupimi.

Konvoj nejtypičtějších zástupců ploiestské MHD tvořený vozy MAN Lion’s Classic a BMC Probus míří 13. srpna 2024 k branám rafinérie Petrotel Lukoil, aby po konci směny odvezl hrstku pracovníků, která do provozu chodí i po odstavení výroby v roce 2023. Koleje uprostřed komunikace náleží tramvajové trati zrušené před více než 15 lety. (foto: Matěj Stach)

Flotila ploiestských autobusů naproti tomu vůbec jednotná není. Průměrné stáří vozového parku společnosti Transport Călători Expres dosahuje 20 let, což je hodnota vyčnívající i mezi rumunskými městskými dopravci, kteří své flotily za evropské peníze v posledních letech mohutně obnovili. Nejpočetnějším typem jsou midibusy BMC Probus 215 SCB z let 2004 a 2005, kterých ve městě jezdí celkem 48. V jejich délkové kategorii je doplňují ještě vozy Isuzu Urban vyrobené v roce 1997, jež by měly po dodání všech 22 elektrobusů SOR EBN 9,5 z provozu zmizet.

Autobusy standardní délky reprezentují především vozy MAN, a sice nejčastěji ve vysokopodlažních provedeních SL 222 (vyrobené ještě pod tureckou značkou MANAŞ) a Lion’s Classic. Těchto celkem 50 autobusů doplňuje ještě deset strojů Lion’s City z let 1997 a 1998, z toho tři ve článkové verzi. Většina jich pochází od švýcarského dopravce Regionalverkehr Bern-Solothurn a je oděna do atypického bílo-oranžového laku, zatímco zbylé autobusy jsou světle žluté či bílé. Na tomto místě nesmíme zapomenout ani na osamocenou Karosu B 931.1681 ev. č. 2295, která má ve vozovém parku TCE výsadní postavení a jako jediná ze zhruba 160 autobusů parkuje na vyhrazeném místě v hale. Vůz z roku 1998 se i díky tomu těší vynikající kondici a lze s ním v provozu počítat také v příštích letech. Není tajemstvím, že ploiestská Karosa je svého druhu poslední v pravidelném provozu.

Záběr do interiéru vozu. Barevné provedení i výbava odpovídá dříve dodaným trolejbusům i vozům NS 12 electric. (zdroj: Primăria Ploiești)

Obnovu autobusové flotily v Ploiești odstartovala mezi lety 2018 a 2020 dodávka celkem 28 vozů Eurobus Diamond U12, které přímo v Rumunsku vyrábí turecký producent BMC. Následně už se pozornost stočila k elektrobusům, přičemž prvních devět vozů bylo vysoutěženo v rámci společného tendru Ministerstva pro místní rozvoj a veřejnou správu v roce 2021. První dvě NS 12 electric dodal SOR Libchavy do města v červnu 2022, poslední vůz poté na konci roku. Od února 2023 vozy vyjely na linku č. 2, která spojuje železniční stanici Ploiești Vest se stanicí Ploiești Sud a obchodním centrem Prahova Value Centre (název nemá nic společného s Prahou, nýbrž je odvozen od pojmenování župy; pozn. autora).

Druhý tendr na dodání 22 midielektrobusů vypsalo 5. července 2023 samo město Ploiești, do jehož majetku vozy také připadnou. Předmětem výběrového řízení byla také dodávka 8 rychlodobíjecích stanic a dalších 22 pomalých. Mezi hodnoticí kritéria se dostala cena (40 %), obsaditelnost (10 %), délka záruky na vozidlo jako celek (10 %) a zvlášť na baterie (10 %), spotřeba elektřiny (10 %) a dojezd na jedno nabití (20 %). Projekt v odhadované hodnotě 52,6 mil. RON (asi 267 mil. Kč) podpořilo Ministerstvo pro místní rozvoj a veřejnou správu prostřednictvím Národního plánu obnovy a odolnosti. Zakázku ovládla společnost Anadolu Automobil Rom s elektrobusy SOR EBN 9,5, jejíž nabídka dosáhla výše zhruba 264,5 mil. Kč. Smlouva byla podepsána 3. dubna 2024.

A ještě záběr dozadu. (zdroj: Primăria Ploiești)

Žluto-modré elektrobusy tuzemské produkce mají v ideálních podmínkách ujet až 220 km na jedno nabití. V praxi se dá díky instalaci osmi rychlých nabíjecích stanic po městě (jedna již funguje u nádraží Ploiești Vest) očekávat jejich celodenní provoz. Každý vůz pojme 70 cestujících, kterým je k dispozici 26 pevných sedadel a 2 sklopná. K dispozici jsou jim USB nabíječky či dnes již zcela standardní klimatizace. Jak už bylo nastíněno v úvodu, elektrobusy vyjedou také na nové „metropolitní“ linky č. 310 a 311, jež budou zavedeny do komuny Ariceștii Rahtivani, kde má dojít také ke zřízení dvojice stání pro pomalé nabíjení. Většina z 22 pořizovaných vozů ale zamíří na stávající městské linky, kde se každý nový autobus opravdu hodí.

Městský dopravce Transport Călători Expres se mezitím od loňského září snaží sehnat alespoň tři ojeté vozy MAN, přičemž zůstává s podivem, že připustil také vysokopodlažní provedení Lion’s Classic. Smlouvu zatím s žádným subjektem neuzavřel.

Podobné články