Celkem 11 nových autobusů objednala pro zajištění linek městské hromadné dopravy v Chebu společnost vlastněná statutárním městem Karlovy Vary, jež provoz v západočeském sídle zajišťuje od ledna 2023. Tendr vypsaný v říjnu loňského roku opanoval KAR group, jenž v šibeničním termínu do 30. 6. 2023 dodá devět plynových Urbanwayů a dvojici minibusů od slovenského producenta ROŠERO – P.
Společnost Dopravní podnik Cheb vznikla v květnu 2022 jako dceřiná firma Dopravního podniku Karlovy Vary, který měl na základě rozhodnutí chebského zastupitelstva převzít od ledna 2023 provoz městských linek v sídle na dalších 10 let. Od července 2022 pak vlastnictví Dopravního podniku Cheb přešlo přímo na město Karlovy Vary. Se způsobem výběru nové dopravní společnosti na základě průzkumu trhu však nebyl spokojený dlouholetý dopravce Autobusy Karlovy Vary ze skupiny Z-Group, který postup chebských zastupitelů napadl u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Od počátku roku 2023 nakonec městskou dopravu v Chebu Dopravní podnik skutečně převzal, prozatím ovšem pouze na základě překlenovací roční smlouvy. Vývoji se celou dobu věnuje server zdopravy.cz.
Příchod nového dopravce měl být spojen především s kompletní obnovou vozového parku, která se ovšem s ohledem na těžkosti provázející uzavírání smlouvy hned od ledna 2023 neuskutečnila. Namísto nových vozidel vyjely na městské linky v Chebu autobusy vyrobené mezi lety 2009–2022 patřící Dopravnímu podniku Karlovy Vary. Ten dceřiné společnosti svého mateřského města nabídl k pronájmu celkem 14 autobusů, z nichž do chebských ulic podle dostupných zdrojů vyjelo 12 vozů. Polovinu jich tvoří Irisbusy Citelis 12M CNG, které doplňuje dvojice Crosswayů LE CITY a Dekster LF 38 CNG, jeden částečně nízkopodlažní SKD Stratos LE 37 a dieselový Urbanway 12M. Měsíční nájemné za jedno vozidlo činí 19 600 Kč bez DPH.
Ještě před podepsáním alespoň překlenovací roční smlouvy v polovině prosince vypsal Dopravní podnik Cheb dne 27. 10. 2022 veřejnou zakázku s názvem „Pořízení nízkoemisních bezbariérových vozidel pro MHD Cheb pro rok 2023“. Jejím předmětem bylo dodání 11 autobusů s pohonem na CNG v souhrnné předpokládané hodnotě 61 890 000 Kč bez DPH, přičemž cena byla i jediným hodnoticím kritériem. V části A šlo o dodání 9 kusů nízkopodlažních městských autobusů o délce do 12,3 metru nabízejících kapacitu minimálně pro 80 osob v předpokládané hodnotě 53 910 000 Kč. Předmětem části B poté byla dodávka dvojice „midibusů“ dlouhých mezi 7,5 a 8,5 metry a s kapacitou minimálně 30 cestujících v předpokládané hodnotě 7 980 000 Kč. Pro přehlednost dodejme, že v prostředí Pražské integrované dopravy, odkud termín midibus pochází, se vozidlům naplňujícím tyto parametry říká minibus (Mn).
Podle původních podmínek měl mít vítězný uchazeč na dodání vozidel čas pouze do 31. března 2023, tato lhůta ovšem byla postupně prodloužena – nejprve do konce května a nakonec až do 30. 6. 2023, což lze ovšem s ohledem na současnou situaci na trhu a v dodavatelských řetězcích stále považovat za šibeniční termín. Lhůta pro podání nabídek byla nejprve stanovena na 24. 11. 2022, aby mohla být postupně prodloužena až do 29. prosince.
Jak už bylo zmíněno na začátku textu, vítězem obou částí výběrového řízení se stal ostravský KAR group, dealer společností IVECO BUS a ROŠERO – P. Jestli se do tendru přihlásili nějací další uchazeči, prozatím nebylo zveřejněno. V části A nabídl KAR group cenu 54 440 700 Kč bez DPH, minibusy z části B poté dodá za cenu 8 183 300 Kč bez DPH. Součástí uvedených částek je dvouletá servisní smlouva a opční servis na třetí rok provozu, po jejich zanedbání vychází jedno vozidlo z části A na 5 945 000 Kč, resp. na 3 990 000 Kč v případě části B. Převzetí vozidel je vázáno na přiklepnutí příslušné dotace z fondů Evropské unie a zároveň také na uzavření desetiletého kontraktu na provoz MHD v katastrálních územích města Chebu a do obce Pomezí od 01. 01. 2023 do 31. 12. 2032, který – jak už bylo řečeno – podepsán v této konkrétní podobě nebyl a zákonitě již ani nemůže být. Jestliže ale dopravce získá 10letou smlouvu na navazující období od 1. 1. 2024, nebude mít důvod vozidla nepřebrat.
Ve smlouvách ani v jejich přílohách není nikde explicitně řečeno, jaká vozidla budou do Chebu dodána. Z technické specifikace vozidel v části A je ale zřejmé, že půjde o autobusy Iveco Urbanway 12M Natural Power, tedy s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Vybaveny budou motorem Iveco Cursor 9 s výkonem 228 kW a automatickou čtyřstupňovou převodovkou Voith. V případě minibusů půjde o výrobek společnosti ROŠERO – P dlouhý 7 999 mm, se dvěma schody v interiéru. Toto řešení odpovídá modelu First FCLEI, servisní smlouva však v tomto případě hovoří o výrobcem nenabízené nástavbě FCLFI. Na rozuzlení otázky, zda do Chebu dorazí neznámá novinka, anebo osvědčené provedení First FCLEI, si tak budeme muset do počkat nejméně do června.
Vnější olakování vozidel bude bílé, doplněné o znak či loga města a označení dopravce, přičemž toto řešení nahradilo původně požadovanou kombinaci červené a žluté. Přední dveře všech vozidel musí být vybaveny systémem automatického počítání cestujících (APC), což je řešení sice polovičaté, s ohledem na povinný nástup pasažérů předními dveřmi ale na poměry malého města zřejmě dostačující. Salon vozidel dále nabídne klimatizaci, připojení na Wi-Fi i USB zásuvky (6 v Urbanwayích, resp. 2 v minibusech).
Když se Dopravnímu podniku Cheb podaří získat dotaci a podepsat 10letou smlouvu na provoz městských linek, měli by se cestující svézt novými autobusy – mimochodem prvními od roku 2010 – nejpozději v červenci. V případě opačném budou muset ještě nějaký čas vydržet s ojetinami.