Menu

DP hl. m. Prahy obdržel první 12m Streetway

První z dodaných autobusů Streetway 12M. Autobusy ponesou čísla od 4101 dále. (foto: DPP)
První z dodaných autobusů Streetway 12M. Autobusy ponesou čísla od 4101 dále. (foto: DPP)
Stáhnout PDF
Autobusy
15. 12. 2023 15:21
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) pokračuje v obnově vozového parku své autobusové flotily. Do garáží Hostivař dne 15. 12. 2023 dorazil první z 44 autobusů Iveco Streetway 12M, které byly objednány v lednu letošního roku. Dopravce již od září nasazuje na linky článkovou modifikaci téhož modelu.

Připomeňme, že Iveco Bus dodává do Prahy v Turecku vyráběné autobusy s obchodním jménem Streetway na základě vítězství v kontraktu z února 2022 zahrnujícího dodávku až 100 vozů délky 12m a až 143 kloubových autobusů. První objednávka počítala s 15 kloubovými vozy, jež měly být do provozu předány do poloviny dubna. Projekt ale nabral zpoždění, a to jak v harmonogramu samotných dodávek, tak v oblasti přejímek, kdy část vozů již převezená do areálu hostivařských garáží byla ze strany DPP pro technické nedostatky odmítnuta a výrobce si musel tato vozidla z hostivařského areálu načas opět odvézt. Do provozu s cestujícími nakonec vyrazily první vozy až od 14. 9. 2023, šest autobusů se podařilo uvést do provozu až v polovině října.

Pohled do interiéru 12m Streetwaye pro DPP (foto: DPP)

V lednu 2023 byly využity opce v rámci obou částí dodávky (prováděcí smlouvy byly účinné od 17. 1. 2023), a to na 44 vozů standardní délky a dalších 26 „kloubáků“. Všechny tyto autobusy měly být dodány do konce letošního roku. Dalších 39 sólo vozů bylo přikoupeno v červenci (13. 7. 2023), přičemž tato vozidla by měla dorazit na jaře 2024. Nadále tak může DPP dokoupit už jen 17 autobusů délky 12m, v případě kloubových vozů zůstává prozatím nevyužita opce na 102 ks.

Zatímco kloubový autobus vychází na částku 7,22 mil. Kč/vůz (bez DPH), 12m autobus má cenovku 4 862 888 Kč. První z dodaných vozů, jenž obdrží ev. č. 4101, musí nyní projít tzv. akceptační procedurou (kontrolou technického stavu v souladu s požadovanou technickou specifikací) a autorizací dle Standardů kvality PID. Vozidlo tedy prozatím není v majetku DPP.

Pohled na stanoviště řidiče 12m Streetwaye pro DPP. (foto: DPP)

Iveco Streetway 12M je postaven na bázi faceliftovaného modelu Otokar Kent C. Zatímco výchozí turecký model disponuje motorem amerického Cumminse (ISB6.7E6), u Streetwayů Iveco používá vlastní motory, resp. motory mateřské společnosti, konkrétně (u 12m verze) typu FPT C9 o výkonu 228 kW. Převodovka je automatické z produkce Voithu (D 864.6). Vozidla mají délku rovných 12 000 mm, výšku 3 245 mm (včetně klimatizační jednotky) a netradiční šířku 2 540 mm. V konfiguraci pro Prahu disponují autobusy 25 místy k sezení, z nichž 10 je přístupno přímo z úrovně nízké podlahy. Max. počet míst k stání (při 5 os/m2) činí 50 osob, resp. 40 v případě obsazení míst pro invalidní vozík i kočárek.

Připomeňme, že kromě pražského DP provozuje autobusy Streetway 12M v rámci Pražské integrované dopravy také dopravce ČSAD Střední Čechy, jenž od února zařadil prozatím pět vozů.

A ještě pohled z levého boku. (foto: DPP)

Podobné články