Menu

Druhá štace midibusů z BB linek

Druhý den po premiéře v novém trikolorním laku pózuje SOR BN 9,5 ev. č. 9013 v zastávce Dercsenyiho v Dolních Počernicích. Zatímco vpravo vykukuje trocha panelových domů příslušících Horním Počernicím, vlevo jde zase o sídliště Černý Most. Co tato místa spojuje? Například zrovna midibusová linka 224. (foto: Matěj Stach)
Druhý den po premiéře v novém trikolorním laku pózuje SOR BN 9,5 ev. č. 9013 v zastávce Dercsenyiho v Dolních Počernicích. Zatímco vpravo vykukuje trocha panelových domů příslušících Horním Počernicím, vlevo jde zase o sídliště Černý Most. Co tato místa spojuje? Například zrovna midibusová linka 224. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Autobusy
18. 05. 2021 18:55
Matěj Stach
5 minut čtení

Po ročním odstavení se v ulicích opět objevily oba autobusy SOR BN 9,5 dopravce Arriva City, které v roce 2007 zahajovaly provoz na smluvní dopravy do pražského BB Centra. Vzhledem k přetrvávající pandemii se ovšem vrátily v podstatně jiné roli – zajišťují městské midibusové linky spadající pod Pražskou integrovanou dopravu.

Když v březnu 2020 naplno pronikla do České republiky koronavirová nákaza, osiřely v celé zemi spolu se stravovacími či kulturními podniky a veřejnými prostranstvími i velké kancelářské komplexy. A výjimkou nezůstalo ani rozsáhlé pražské BB Centrum – v běžných časech domov až 15 000 kancelářských pracovníků –, které před pandemií napájely mimo běžné linky hned dvě speciální od stanice metra Budějovická (BB1 a BB2).

Základem linek jezdících k BB Centru byly od počátku provozu v roce 2007 dva třídveřové autobusy SOR BN 9,5 7A4 3542 a 7A4 3541 (v pozadí). Ty se podařilo dostat na Budějovické na jednu fotografii 3. února 2016, tedy v den premiéry dvou zeleno-oranžových elektrobusů SOR EBN 9,5 určených pro posílení linky BB. (foto: Matěj Stach)

Vůbec první bezplatné smluvní spoje jezdící pouze v pracovní dny mezi Budějovickou a kancelářským komplexem BB Centrum se rozjely 3. května roku 2007. Konkrétně šlo o linku 103 123 marketingově značenou jako BBC, která byla tehdy ukončena ve smyčce Brumlovka, Za Betou. Dopravce Connex Praha (dnes Arriva City), jenž je spjatý s provozem smluvní dopravy do BB Centra od samého jeho začátku, pro linku tehdy zakoupil dvojici třídveřových autobusů SOR BN 9,5 oděných do bílého tematického polepu. První větší změny se provoz do BB Centra dočkal na začátku listopadu 2011, kdy se linka BB1 (doposud BBC) dočkala sestry 103 103 (BB2) jezdící polookružně ke kancelářské budově Filadelfie na sever od ulice Vyskočilova. Tehdy se dosavadní autobusy dočkaly modifikovaného, tentokráte černého reklamního polepu a také nové posily – třetího midibusu SOR BN 9,5. Další rozšíření provozu poté nastalo od 3. února 2016, kdy byl provoz v souvislosti se zařazením dvojice elektrobusů SOR EBN 9,5 posílen na čtyři celodenní pořadí. Následně ještě došlo k přeložení konečné zastávky linky BB1 ke kancelářské budově Delta.

Jiný záběr z prvního provozního dne elektrobusů opět zachycuje naše dnešní hvězdy pospolu a navrch přidává i jeden z proklamovaných SORů EBN 9,5. Povšimněte si papírů formátu A4 s tehdy ještě virtuálními evidenčními čísly přidělenými strojům v roce 2015. Fyzicky vylepených se jich vozy dočkaly až letos. (foto: Libor Hinčica)

Tento stav se dvěma kmenovými pořadími na každé z linek, kdy vozy z BB2 ještě příležitostně přejížděly na linku BB1, vydržel do března 2020. V totožný měsíc rovněž naposledy zasáhly do provozu naše objekty zájmu v podobě dvou nejstarších BB autobusů SOR BN 9,5. Vůz registrační značky 7A4 3542 (dnes 9013) naposledy vyjel 11. března, stroj 7A4 3541 (dnes 9012) o necelé dva týdny později, konkrétně 24. 3. 2020. Důvodem bylo březnové zrušení poloviny všech pořadí, na které navázalo dubnové úplné přerušení provozu a následný květnový návrat s absencí linky BB2. Aktuálně je přechodně v provozu pořadí dokonce pouze jedno, standardně obsluhované elektrobusem RZ 5AE 5990 (interně 92).

Jako záložní autobus pro linky BB aktuálně slouží především nejnovější SOR BN 9,5, který Veolia Transport Praha zakoupila při rozšíření provozu v roce 2011. Druhý z elektrobusů se totiž podrobuje opravě. Na snímku pořízeném z lávky u zastávky Brumlovka je krásně vidět někdejší červeno-šedý firemní lak, z běžné perspektivy ukrývající se pod polepem. Jelikož se opět jedná o fotku ze 3. února 2016, je v pravém rohu čelního skla stále přítomné roku 2015 virtuálně přidělené číslo 9033. (foto: Libor Hinčica)

Registrační značky dvojice nejstarších vozů SOR BN 9,5 z roku 2007 byly po odstavení uloženy do depozitu a autobusy pak necelý rok čekaly na svůj osud, který vzhledem k nepředvídatelné situaci mohl skončit klidně i návratem na linky BB. Teprve v březnu letošního roku bylo rozhodnuto o jejich zprovoznění a návratu do ulic hlavního města, ovšem v diametrálně odlišné roli midibusů zajišťujících běžné linky PID. K tomuto verdiktu došlo v přímé souvislosti s ukončením spolupráce pražské Arrivy s firmou ABOUT ME, která ve formě subdodávek zajišťovala do konce března celotýdenně dvě pořadí na linkách 204 a 224.

V současné době sice není možné nově zařazovat do systému Pražské integrované dopravy autobusy starší než 2 roky a nadto neodpovídající současným standardům objednatele, dopravce Arriva City měl ovšem prozíravě tyto autobusy pod čísly 9012 a 9013 zaregistrovány z let minulých (pro třetí dieselový „hrbáč“ je, jak už bylo napsáno, vyhrazeno č. 9033). Pro úplnost dodejme, že stejného institutu využilo před započetím platnosti tohoto opatření od 1. ledna 2020 více dopravců PID, přičemž významná část takto předregistrovaných autobusů už byla zařazena do provozu, anebo je naopak jisté, že k jejich uvedení do systému nikdy nedojde. Výjimku tvoří v tomto ohledu společnost OAD Kolín mající zásobu v řádech desítek vozů.

V sobotu 24. dubna 2021 se na linky poprvé podíval první revitalizovaný vůz – SOR BN 9,5 ev. č. 9012. Na snímku autobus právě opustil zastávku Dubeček a míří dále do nitra městské části Dubeč. (foto: Matěj Stach)

Oživovací práce na autobusech BN 9,5 se rozeběhly v závěru měsíce března, kdy byly oba vozy postupně připraveny o reklamu a přistaveny do dílen Arrivy Services v pražských Malešicích (součást provozovny Arrivy City). Jako první se v úplném závěru 3. měsíce roku 2021 dočkal nového červeno-bílo-modrého laku Pražské integrované dopravy a vyspravení částí sešlých při ročním odstavení vůz 7A4 3541. K jeho premiérovému vypravení na linky PID pod konečně vylepeným číslem 9012 poté došlo v sobotu 24. dubna 2021, kdy se SOR objevil na 12. pořadí linky 228 jezdící z Malešic přes Štěrboholy do Uhříněvsi a Benic. Zde se sluší dodat, že se historicky oba vozy na linky PID již dávno podívaly, vždy ovšem šlo o akty čirého zoufalství nemající nic společného s běžným provozem. Svou první směnu po dlouhém prostoji ovšem 9012 (na rozdíl od všech následujících výkonů) nedokončil. Autobus je přidělen do provozovny Malešice a stabilně střídá čtveřici pořadí na dvou různých městských midibusových linkách Arrivy (204 a 228).

Pohled do pár let zpátky zrevitalizovaného salonu vozu č. 9013. (foto: Matěj Stach)

Druhý „hrbatý“ exemplář se do dílen dostal se zpožděním v polovině dubna, kdy rovněž obdržel nový lak. Na přelomu měsíců poté mělo dojít k jeho předání do druhé pražské provozovny Arrivy – Satalic – což ovšem zhatila dodatečně objevená závada. Premiérový výjezd v rámci PID si tak nakonec vůz 9013 (7A4 3542) odbyl až minulý týden, a to mimořádně rovněž pod Malešicemi. V pátek 13. května 2021 byl záložně vypraven za jiný poškozený midibus na linku 224, pořadí /78. To však nemělo dlouhého trvání, neboť obratem vůz odstavila jiná drobná závada. Po jejím rychlém odstranění už však autobus úspěšně směnu dokončil a prozatím se ještě zhruba měsíc bude objevovat na midibusových pořadích provozovny Malešice.

SOR BN 9,5 ev. č. 9013 pózuje ve svůj druhý provozní den po roční odmlce v nové zástavbě v Dolních Počernicích. (foto: Matěj Stach)

„Nové“ midibusové posily Arrivy City na linkách PID doplnily už takto zajímavou skladbu malých autobusů značky SOR ve východní části Prahy. Na linky 204, 224 a 228 je v tuto chvíli určeno až 21 vozů, které v pracovní dny musí obsloužit 14 pořadí (228/11-14, 204/70-74 a 224/75-79). Důvodem používání mnohdy vysokých čísel označujících pořadí je mimochodem dlouhodobý zvyk, kdy v rámci určitých souborů linek (například všech městských) běžně neexistují kvůli přehlednosti dvě shodně očíslovaná pořadí. Základem vozby městských midibusových linek je u Arrivy v tuto chvíli pětice vozů BN 9,5 z let 2019-2020 (ev. č. 9042-9046), doplněná o rozdílně staré a vybavené autobusy BN či CN 8,5, přičemž část je pořízená z jiných provozů Arrivy (MHD Kolín, MHD Roudnice nad Labem, MHD Příbram, linka 164).

Podobné články