Když se na konci srpna odehrálo na západě Prahy velkolepé rozloučení DP s revolučními autobusy Citybus, zbýval na opačném konci města stále ještě jeden provozní pár těchto vozů v majetku soukromých dopravců. Tyto autobusy nakonec natáhly život pražských Citybusů až do ledna 2021 a když pomineme jeden z retrovozů určených na linku 213, tak také podruhé a definitivně ukončily provoz prvních masově rozšířených pražských nízkopodlažních autobusů.
Kromě Dopravního podniku hlavního města Prahy provozovaly na pražských městských linkách autobusy Renault a potažmo také Irisbus Citybus historicky tři subjekty, a to primárně na pravém břehu Vltavy. Konkrétně se jednalo o společnost Veolia Transport Praha (dnes Arriva City), STENBUS a fyzickou osobu Jaroslava Štěpánka. V jejich flotilách se mezi lety 2009 a 2021 vystřídalo celkem 21 exemplářů těchto autobusů s rozličnými původy, jejichž pražské působení si obratem osvěžíme. Mimoto pronikly Citybusy i na pražské letiště a jako ojeté poté i na fragmenty obchodních linek či subdodavatelské výkony v rámci regionálních linek PID. Tyto zjevy ovšem dnes ponecháme bez hlubšího přezkumu.
Jako první soukromá společnost vstoupila s autobusy Citybus do pražského provozu tamní odnož Veolie Transport. První vlaštovkou se stal v tomto ohledu bílo-žluto-modrý Renault Citybus 12M 2070 původem z Teplic (ev. č. 410), jenž v Praze začal jezdit pod číslem 1252 na začátku roku 2009. V podkrušnohorském lázeňském městě šlo ve své době o první nízkopodlažní autobus zařazený v listopadu 1998. V provozovně Vršovice, pod kterou byl vůz přiřazen, jej obratem v únoru 2009 doplnil pod číslem 1328 druhý exemplář autobusu Citybus, tentokráte ze středočeského Berouna.
Další a rovnou poslední posilou v řadách Citybusů pražské Veolie se na začátku roku 2010 stala později hojně medializovaná čtveřice vozů od Veolie Transport Morava, původem spjatá se středně velkými provozy MHD v Třinci a Přerově. Tyto autobusy obdržely ev. č. 1240-1243, kdy sudé vozy byly přiděleny do Vršovic, vůz 1243 provozovně Černý Most a konečně ev. č. 1241 postupně oběma jmenovaným. Stejně jako byla Veolia Transport Praha průkopníkem v provozu těchto vozů po Praze, byla také první, kdo jejich provoz ukončil. Stalo se tak v dubnu 2012, kdy byly všechny autobusy mimo teplický kousek odstavený po zahoření předány do slovenské Nitry. Některé jako prodané, vozy 1240 a 1242 ale pouze v režimu zápůjčky, po jejímž skončení v roce 2013 byly prodány dále do polské Arrivy.
Vůbec největší flotily Citybusů dosáhl postupně hornopočernický dopravce STENBUS, přes nějž prošlo celkem 9 na městských linkách provozovaných vozů (další 3 na náhradní díly), které dokonce jezdily mezi podzimem 2015 a jarem 2016 najednou. Jako první nalezly domov v Horních Počernicích původem tři letištní vozy vyrobené v letech 1999 a 2001. Ty společnost zakoupila v prosinci 2010 a do provozu zařadila pod čísly 1778-1780. Prostřední z autobusů byl od začátku spjatý s provozem na lince 263 (později 208), přičemž v této souvislosti byl od poloviny roku 2011 opatřen požadovaným modro-zeleným reklamním polepem EUROPARK. Renault Citybus 12M 2070 ev. č. 1780 ve stejné době obdržel trikolorní schéma PID, zato poslední z vozů byl dlouhodobě bílý a teprve od konce roku 2012 se honosil polepem OC Šestka, jehož pozůstatek v podobě červeného pruhu pod okny na voze zůstal až do jeho vyřazení.
Kromě již popsané trojice vozů zařadil dopravce v lednu 2013 do provozu žluto-modrý vůz ev. č. 1790 původem ze Zlína, který dále doplnil v dubnu 2015 o dva ex-karlovarské vozy ev. č. 1766 a 1767. Mezitím ještě na náhradní díly získal trojici vozů z Ostravy, které předtím dožívaly na jedněch z posledních obchodních linek postavených mimo systém PID. V srpnu 2015 STENBUS zakoupil v Brně své první vozy Irisbus Citybus 12M 2071. Ty obdržely ev. č. 1768-1770 a byly zařazeny s výjimkou posledního vozu v říjnu, autobus ev. č. 1770 byl uveden do provozu již v září 2015.
Jak již bylo řečeno výše, vyřazování pestré palety Citybusů začalo u dopravce na jaře roku 2016. Postupně se poroučely z provozu vozy 1766, 1767, 1778 a 1790. Zbývající zástupci značky Renault byli odstaveni až v září 2018 v případě vozu 1780, resp. v únoru 2019 v případě ev. č. 1779. Ve stejném roce se pak dostalo i na ex-brněnský vůz ev. č. 1770, jenž byl odstaven z provozu v červnu a v lednu 2020 sešrotován. Zbylá dvojice autobusů byla v první polovině roku 2020 vypravována s výjimkou měsíce ledna pouze velmi sporadicky. Oba autobusy se ale ještě dočkaly nových evidenčních čísel, kdy z vozu 1769 se stalo ev. č. 1722 a z ev. č. 1768 vyrobeného až v roce 2005 autobus č. 1724. Citybus ev. č 1722 odjezdil pod novým číslem přesně 5 provozních dní, přičemž poslední směnu si odbyl 18. června 2020 na běžně midibusové lince 210 jezdící po Újezdu nad Lesy, načež byl odstaven z provozu a následně vyřazen.
Pro předposlední pasáž článku se přesuneme v rámci městské části Horní Počernice pouze přes ulici a popíšeme si historii provozu Citybusů u soukromníka Jaroslava Štěpánka. Ten těchto autobusů vystřídal postupně 6 (plus jednu originální Agoru) a poslední kousek zařadil teprve před rokem. Citybusový sen u něj odstartoval jako u posledního soukromníka v září 2012 zařazením původem královéhradeckého vozu ev. č. 101 pod č. 1026. Jako další následoval v roce 2013 vůz 1024 pocházející ze Zlína, oba jmenované vozy ale do PID zasahovaly na rozdíl od dříve jmenovaných souputníků pouze v červeno-bílo-modrém schématu systému. Dalším městem původu později pražských Citybusů se stal v roce 2015 severočeský Děčín, který dal hlavnímu městu sněhobílé vozy pozdějších ev. č. 1022 a 1023.
V závěru téhož roku dojezdil na linkách vůz 1026 a počet Citybusů u Jaroslava Štěpánka se tak dlouhodobě ustálil na hodnotě 3 plus jedna Agora. V říjnu 2017 byl do provozu uveden vůbec poslední Renault Citybus 12M 2070, a to vůz ev. č. 1032 s kořeny v Plzni. Následně Jaroslav Štěpánek přeřadil na „delfínové“ provedení a ve druhé polovině roku 2019 postupně odkoupil po jednom vozu z Karlových Varů a Tábora. Ještě předtím ale stihl v letech 2018 a 2019 vyřadit všechny ostatní Citybusy s výjimkou Agory ev. č. 1025, která navzdory svému nevyhovujícímu stáří skončila v provozu až v květnu 2020 (s jedním mimořádným vypravením v červnu). Do provozu se nakonec rovněž v květnu 2020 dostal alespoň vůz z Karlových Varů nalakovaný do bílo-červeného městského schématu a schovávající se pod č. 1522 z tehdy nové Štěpánkovy číselné řady.
Jak je patrné z celého elaborátu, Citybusy pražského DP přežily v běžném provozu pouze dva vozy dvou soukromých subjektů sídlících v jedné městské části téměř naproti sobě. Irisbus Citybus 12M 2071 ev. č. 1724 (ex-1768) společnosti STENBUS a před malou chvílí jmenovaný vůz ev. č. 1522 Jaroslava Štěpánka. Nakonec dojezdily týden po sobě.
Když jsme pražské Citybusy tehdy ještě s „ale“ pohřbívali poprvé, byl pravidelně nasazován do provozu pouze ex-karlovarský vůz 1522, a to vždy v rámci subdodavatelského výkonu na ranním pořadí 110/6 (Dolní Počernice – Kyjský hřbitov – Letňany – OC Čakovice – (Třeboradice)). Od 1. září se ale v plné parádě začal opět ukazovat na linkách na úplném východě Prahy i vůz 1724, přičemž v září a v první polovině října se tak dělo pouze záložně. Následně se ovšem rozjela malá „Citybusová renesance“ a stroj č. 1724 dopravce STENBUS se v pracovních dnech začal střídavě vyskytovat na obou šejdrových pořadích dělnické linky 222 (Černý Most – VÚ Běchovice). Mezitím začal druhý dopravce nasazovat vůz ev. č. 1522 i na odpolední část šejdrové směny na lince 110, takže v pracovní dny bylo možné potkávat oba autobusy v ulicích vždy ráno a odpoledne.
Popsaný stav ve stejné podobě vydržel do začátku ledna, kdy k 6. 1. 2021 skončil na pravidelných výkonech na lince 222 Irisbus Citybus ev. č. 1724. Ten nakonec vyjel pod hlavičkou firmy STENBUS ještě jednou, a to ve čtvrtek 21. ledna na ranní část 222/8, kterou se rozloučil s pražským provozem. Vůz ev. č. 1522 Jaroslava Štěpánka už od přelomu roku přesahoval maximální povolené stáří (tehdy čerstvě snížené na 16 let) a svého kolegu „odnaproti“ nakonec přežil jen o něco více jak o týden. Jeho posledním vypravením se stala část víkendového ranního výkonu 110/31 dne 30. ledna 2021. Vzhledem k reálné hrozbě opětovného navrácení do provozu ovšem článek s touto tématikou vychází až nyní, kdy poslední pražský Citybus skončil v kovošrotu a existuje tak jistota, že už se na linky nevrátí.