Menu

Druhý pokus o náhradu trolejbusů Škoda 14 Tr. Jerevan pořídí další trolejbusy

V Jerevanu už zůstávají v provozu poslední dva trolejbusy škoda 14 Tr, oba s upravenými čely. Na snímku vidíme trolejbus ev. č. 62 s čelem z trolejbusu Berliet ER 100. (foto: Matěj Stach)
V Jerevanu už zůstávají v provozu poslední dva trolejbusy škoda 14 Tr, oba s upravenými čely. Na snímku vidíme trolejbus ev. č. 62 s čelem z trolejbusu Berliet ER 100. (foto: Matěj Stach)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
01. 08. 2024 21:35
Libor Hinčica, Artavazd Khachatryan
1 minuta čtení

V roce 2023 pořídila arménská metropole 15 nových nízkopodlažních parciálních trolejbusů, jež do města dodal čínský výrobce Yutong (konkrétně šlo o vozidla typu ZK6128BEVG). Již tehdy byl nákup moderních vozidel spojován s koncem provozu posledních vozů československé provenience typu Škoda 14 Tr, avšak ani po zařazení všech Yutongů nakonec k zastavení provozu vozidel ze západočeského Ostrova nedošla. Dopravce totiž přistoupil k posílení intervalu trolejbusů a některé z již odstavených vozů z někdejší ČSSR do provozu dokonce vrátil.

Dnes už zůstávají v provozu s cestujícími jen poslední dva vozy 14 Tr, konkrétně trolejbusy ev. č. 06 a 62, jež oba v minulosti prošly svéráznou úpravou designu (u trolejbusu ev. č. 62 byla použita čela z francouzského trolejbusu Berliet ER 100, u vozu ev. č. 06 šlo o zcela atypické provedení). Mimoto je v roli služebního vozidla využíván ještě trolejbus ev. č. 08. Provoz „čtrnáctek“ by měl být – tentokrát již nezvratně – ukončen po dodávce dalších nových trolejbusů, jež si Jerevan objednal opět v Číně, nikoli však u Yutongu, ale u Zhongtongu.

První prototyp trolejbusu výrobce Zhongtong byl představen oficiálně v polovině září 2013. Dodávky sériových vozů byly zahájeny o dva roky později. (foto: Zhongtong)

Společnost Zhongtong byla založena v roce 1958, nicméně s produkcí autobusů začala až v roce 1971. Výroba trolejbusů je pro ni pouhým doplňkem programu, kterému kupodivu nevěnuje žádný prostor ani na svých webových stránkách, kde jinak „inzeruje“ 35 typů autobusů – od linkových, přes městské a školní až po zájezdové. Trolejbusy bychom v nabídce hledali marně, přesto se společnost jejich výrobou zabývá, a to od roku 2013, kdy představila první prototyp modelu se složitým typovým označením LCK6123GEV. Na zkušební vůz navázaly dodávky do východočínského města Ťi-nan (v anglickém přepise Jinan), kam zamířilo v letech 2015 a 2016 nejprve 60 vozů standardní délky, na něž navázaly objemnější kontrakty v letech 2019 až 2022, které zahrnovaly celkem 250 vozů 12m vozů a 100 ks článkových. V zahraničí se výrobce s trolejbusy dosud prosadil pouze v Mexiku, do jehož metropole dodal 14 vozů o délce 12 m.

Jerevan vypsal další výběrové řízení na nákup (opět) 15 vozů dne 26. 1. 2024 s tím, že na podání nabídek měli uchazeči přesně jeden měsíc. Podmínky tendru v zásadě kopírovaly dřívější specifikaci, a tak se očekávalo, že k vítězství opět dokráčí Yutong, s jehož vozidly je prozatím dopravce mimořádně spokojen. Namísto Yutongu si ale vavřínové větvičky odnesl překvapivě právě Zhongtong. Ten má v Jerevanu silnou pozici s ohledem na dřívější dodávky midibusů, kterých by mělo být ve městě už 547.

Dodávka nových trolejbusů je očekávána ještě v letošním roce. Podrobnosti o pořizovací ceně vozidel ani způsobu jejich financování nebyly sděleny. Jerevan předpokládá, že bude v doplňování vozového parku novými trolejbusy pokračovat i v dalších letech. Do roku 2027 by rád pořídil ještě dalších 45 nových vozů (vždy po 15 ks ročně).

Podobné články