Menu

Eberswalde rozšíří po více než 30 letech síť trolejbusů

Historický trolejbus Škoda 9 Tr z roku 1969 ve společnosti trolejbusu Solaris Trollino 18 AC v Eberswalde. Československé trolejbusy byly v minulosti běžným obrazem východoněmeckých měst. „Devítek“ měli v Eberswalde rovných 20. (foto: Libor Hinčica)
Historický trolejbus Škoda 9 Tr z roku 1969 ve společnosti trolejbusu Solaris Trollino 18 AC v Eberswalde. Československé trolejbusy byly v minulosti běžným obrazem východoněmeckých měst. „Devítek“ měli v Eberswalde rovných 20. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
28. 07. 2024 19:01
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Eberswalde, jež bychom nalezli zhruba 70 km severně od Berlína a které je jedním ze tří měst v Německu, kde je provozována trolejbusová doprava, se dočká po více než 30 letech rozšíření své trolejbusové sítě. Vedení města dalo dne 25. 4. 2024 souhlas se stavbou zhruba 700 m dlouhé trati, která bude prodloužením od stávající konečné Ostend.

Poslední nová trolejbusová trať byla v Eberswalde uvedena do provozu dne 1. 7. 1993 mezi Brandenburgisches Viertel a Finow, Kleiner Stern. Od té doby se o možném dalším rozšíření trolejbusové infrastruktury opakovaně už jen hovořilo, v posledních letech především v souvislosti s nasazením tzv. parciálních trolejbusů, kdy stavba vybraných úseků sítě byla vnímána jako cesta pro prodloužení trolejbusových linek (resp. náhradu autobusových) při nezbytném dosažení kýženého poměru jízdy na trolejovém vedení a na baterii. Novostavba v rámci východního sektoru města má vedle zlepšení dopravní obslužnosti dané oblasti za sekundární cíl právě ono zvýšení poměru zatrolejovaných úseků tak, aby na opačné straně města mohlo výhledově dojít k prodloužení trolejbusové linky v režimu jízdy na baterie.

Současný vzhled ulice Saarstraße, po níž mají jezdit trolejbusy, příliš neodpovídá českým stereotypům o Německu jako o zemi, kde je i tráva zelenější. (foto: Libor Hinčica)

Celkové náklady na stavbu zhruba sedmi set metrového prodloužení jsou vyčísleny na 3 120 845 € (cca 79,2 mil. Kč). Zahájení stavebních prací je očekáváno na konci letošního roku, k jejich dokončení by mělo dojít do 20 měsíců. Trolejbusy by se tak dál do nitra části Ostende měly dostat ve druhé polovině roku 2026.

Relativně vysoká částka za vybudování cca 700m úseku je dána rozsahem stavebních aktivit, které se oblasti dotknout. Od stávající smyčky Ostend má být trať protažena po ulici Saarstraße až ke křižovatce s ulicí Ostender Höhen, kde má být vybudována smyčka nová (o průměru 39 m), zatímco ta stávající má být snesena a na jejím místě mají být vytvořeny podzemní nádrže na dešťovou vodu o objemu 270 000 litrů. Ulice Saarstraße bude kompletně opravena. Její již léta nevyhovující povrchy budou nahrazeny asfaltovým kobercem, po obou stranách vzniknou nové chodníky, systém odvodnění a chybět nebudou ani tři nové příčné zpomalovací prahy a veřejné osvětlení, jež bude umístěno na nově vztyčených trolejbusových trakčních stožárech. Těch má být dle projektu vybudováno 21 ve vzdálenosti cca 25 m. Na novém úseku mají vzniknout dvě nové zastávky. Jedna bude nácestná a nacházet se má přibližně v polovině trati (u ústí ulice Zum Anger), druhá pak bude zastávkou konečnou, přičemž v jejím prostoru má vzniknout i sociální zařízení pro řidiče a trafostanice.

Současná podoba konečné Ostend s historickým trolejbusem Škoda 14 Tr ev. č. 3. V Eberswalde sloužily pouze tři trolejbusy 14 Tr, a to jen krátce. Historický vůz byl pořízen po zrušení trolejbusového provozu v Postupimi, předtím sloužil ještě ve Výmaru. (foto: Libor Hinčica)

Podobné články