Už tak bídná situace nizozemského Ebusca se v pondělí dále zhoršila. Firma čelí zmrazení svých účtů, které inicioval zákazník v podobě dopravce Qbuzz, jenž se snaží zajistit si tímto způsobem platbu penále za nedodaná vozidla.
Přestože počátkem září 2024 rezonovala v médiích pouze zrušená objednávka na 47 elektrobusů Ebusco 3.0 od švédského dopravce Connect Bus, společností, které stornovaly dřívější objednávky, má být již delší řada. Mezi nimi i Qbuzz, který si objednal 59 elektrobusů (z toho 14 článkových), jež měly být dodány na konci března 2024. Mezi budoucím vlastníkem a Ebuscem byl následně dohodnut nový termín předání, a sice do 1. 9. 2024, jenomže ani k tomuto datu nebyl žádný z elektrobusů předán. Qbuzz tak nejen vypověděl smlouvu, ale začal se i domáhat penále za neuskutečněnou dodávku ve výši 1,2 mil. € (cca 30 mil. Kč). Protože Ebusco částku neuhradilo, přistoupil Qbuzz ke krajnímu řešení v podobě obstavení účtů v naději, že se tak peněz domůže.
Na tento postup zareagovalo Ebusco podáním žaloby na Qbuzz. Právník Ebusca přitom otevřeně hovoří o tom, že pokud soud nevrátí účty zpět pod kontrolu firmy, nebude moci společnost vyplatit v tomto týdnu mzdy. Zrušení objednávky ze strany Qbuzzu pak může vést až k bankrotu firmy, která během jediného roku dokázala prohloubit ztrátu o 40 % a která nemá žádnou volnou hotovost. S ohledem na situaci Ebusco pozastavilo i veškerou výrobu. Klíčové má být jednání akcionářů firmy v tomto týdnu, na němž bude usilováno o poskytnutí injekce ve výši 23 mil. €, tedy přes půl miliardy korun (přesněji cca 582 mil. Kč).
Prozatím trh zareagoval na zprávu o soudním sporu propadem hodnoty akcií Ebusca o více než 20 % na nové historické minimum – 0,52 € (zhruba 13,15 Kč). Obchodování muselo být několikrát dokonce zastaveno, aby došlo k určitému uklidnění situace, ovšem efekt tohoto počínání byl zjevně jen krátkodobý – v úterý 22. 10. 2024 hodnota dál padala a chvíli se octila dokonce na pouhých 0,46 € (přibližně 11,60 Kč).
S ohledem na mizernou finanční situaci se Ebusco u soudu domáhá nejen toho, aby se mohlo dostat k penězům na účtech, ale také soudního příkazu, který byl nařídil Qbuzzu odebrat vozidla z opožděné zakázky. Ebusco tvrdí, že z 59 vozů jsou všechny vozy standardní délky – tj. 45 kusů – již vyrobeny. 30 má být k dispozici k okamžitému odběru, 10 se nachází na moři a dalších 5 je ještě v Číně připraveno na expedici. Qbuzz o elektrobusy už ale nestojí, a to i s ohledem na špatné zkušenosti s výrobcem z předchozích plnění. Ebusco údajně není schopno dodávat náhradní díly pro záruční ani mimozáruční opravy a 10 % dříve dodaných vozidel je dlouhodobě odstaveno.