Menu

Elektrobusy jako předzvěst nové éry MHD Písek

Převahu ve vozovém parku písecké MHD získá od poloviny prosince SOR Libchavy s modely EBN 11,1 a EBN 8. Na ilustračním snímku je vyobrazen jeden z vozů pro dolnoslezské Polkowice. (foto: SOR Libchavy)
Převahu ve vozovém parku písecké MHD získá od poloviny prosince SOR Libchavy s modely EBN 11,1 a EBN 8. Na ilustračním snímku je vyobrazen jeden z vozů pro dolnoslezské Polkowice. (foto: SOR Libchavy)
Stáhnout PDF
Autobusy
26. 10. 2020 18:30
Matěj Stach
3 minuty čtení

Závěr letošního roku se v jihočeském Písku ponese v duchu obrody tamního systému MHD. Slavnostní představení pěti nových elektrobusů plánované na 15. října sice muselo být kvůli pandemii čínského viru zrušeno, nové vozy z produkce SOR Libchavy už ale zkušebně vyrážejí na linky po městě. Na přelomu října a listopadu je očekávána ještě dodávka dvojice plynových Urbanwayů, s celostátní změnou jízdních řádů v polovině prosince pak obrodný proces završí přeměna linek MHD.

Vize dopravní revoluce v Písku vycházející z projektu Smart Písek začala nabírat konkrétní obrysy ve druhé polovině roku 2019. Už v roce 2016 ale město ve spolupráci s dopravcem ČSAD AUTOBUSY České Budějovice uvažovalo o pořízení šestice plynových autobusů a jednoho malého elektrobusu. Zatímco tehdy se městskému dopravci vystupujícímu pod marketingovou značkou Busem na dotaci dosáhnout nepodařilo, nyní už byl v čerpání prostředků z 20. výzvy IROP – Nízkoemisní a bezemisní vozidla úspěšný. Konkrétně 17. ledna 2020 společnost vypsala zakázku „Elektrobusy a autobusy na CNG – MHD Písek 2020“ s lhůtou pro doručení nabídek stanovenou na 21. února a předpokládanou dodávkou vozů do 15. září 2020. Ve dvou částech tendru byly poptávány hned tři odlišné typy vozidel. V prvním dílu šlo o celkem 5 elektrobusů, z nichž jeden dvoudveřový kus se měl vejít do délky mezi 8,0 a 9,5 metry a zbylá čtveřice třídveřových elektrobusů poté do rozpětí 11 až 12 metrů. Část druhá už se týkala autobusů s pohonem na CNG, které byly poptávány v podstatně nižším délkovém intervalu 12-12,4 metry.

Do každé ze dvou částí tendru se přihlásilo po jednom uchazeči. V případě elektrobusů zvítězila s cenou 58.406.700 Kč včetně DPH již zmíněná společnost SOR Libchavy se svými modely SOR EBN 8 a EBN 11,1, druhý díl zakázky získal zlínský dealer ZLINER s vozy Iveco Urbanway 12M CNG. Ten dvojici plynových autobusů nacenil na 15.367.000 Kč včetně DPH. Nová vozidla pro píseckou MHD pořízená za 85 % podpory z Evropských fondů tak vyšla na necelých 74 milionů Kč.

Odcházející tvář MHD Písek. Mercedes-Benz Conecto LF ev. p. E odpočívá na Prvního máje v prostorách autobusového nádraží. (zdroj: Wikipedia.cz; foto: Jan.pecka01)

Elektrobus SOR EBN 8 pojme celkem 51 cestujících, z nichž 16 se může za jízdy posadit na skořepinová sedadla STER a další dva na sklopné sedáky. U delších vozů EBN 11,1 se kapacita zastavila na 86 pasažérech, z nichž sedět za jízdy může 31, z toho opět dva na sklopných sedácích v prostoru pro kočárky a invalidní vozíky. Obě délkové modifikace jsou vybaveny asynchronním motorem TAM 1052 6CA od Pragoimexu o výkonu 120 kW. Zadní hnací náprava G 150 pochází od amerického výrobce Dana. Vozy jsou plně klimatizované a nechybí v nich ani nezávislé naftové topení Eberspächer – tradiční součást českých elektrobusů. Vozy Iveco Urbanway 12M CNG očekávané na přelomu října a listopadu budou poháněny motorem Iveco Cursor 8 v kombinaci s automatickou převodovkou Voith D 854.6. Autobusy budou dodány ve standardní třídveřové variantě s 29 místy k sezení a 56 na stání. I ony nabídnou cestujícím klimatizaci salonu.

Odcházející tvář písecké MHD podruhé. Po letech dlouhodobého zmražení linkového vedení se chystá na 13. prosince 2020 jeho již delší dobu vyhlížená transformace. (foto: Smart Písek)

Nejmenší z vozů byl dopravci ČSAD AUTOBUSY České Budějovice předán již v červenci tohoto roku, trojice elektrobusů EBN 11,1 přišla v srpnu a poslední kus dorazil na začátku září. V polovině října byly sytě žluté vozy opatřeny tradičními evidenčními písmeny A-E, přičemž písmeno E obdržel jediný místní zástupce typu EBN 8. Elektrobusy byly rovněž polepeny grafikou města Písek, která odkazuje na nejstarší dochovaný kamenný most v České republice, jenž se v centru sídla klene přes řeku Otavu. Slavnostní představení nových vozů, plánované na 15. října 2020, muselo být vzhledem ke zhoršující se epidemiologické situaci zrušeno, elektrobusy už ale začaly postupně zasahovat do provozu. Jejich zkušební provoz bude trvat do poloviny prosince, kdy spolu s plynovými autobusy Iveco Urbanway (ev. p. F a G) zcela nahradí současnou městskou flotilu pěti vozů Mercedes-Benz Conecto LF a jednoho záložního Citara O 530 II. Počet strojů vyčleněných pro provoz na městských linkách se tím zároveň zvýší ze 6 na 7 vozů, což souvisí s chystanou transformací linek MHD.

Sjednocení tras linek a s tím spojená jejich výrazná redukce, na straně druhé ale zachování nepříliš velkého počtu spojů. To bude nová MHD v jihočeském Písku. (foto: Smart Písek)

Elektrizace městské hromadné dopravy totiž na maloměstech přináší jedinečnou příležitost provést po dlouhých letech stagnace rovnou celkovou revitalizaci zkostnatělého a mnohdy již dávno nevyhovujícího linkového vedení. Nyní se o ni pokusí i ve třicetitisícovém Písku. Ze současných 11 linek MHD (1-6, 11, 22, 23, 55 a 66), z nichž 2 jezdí pouze o víkendu, jich od 13. prosince zbude pouze 6 pod čísly 1-6. Dvě zastávky dosud obsluhované jen jedním spojem ve všední dny, Zeyerova v centru města a Teplárna ležící v extravilánu mezi Pískem a místní části Smrkovice, budou zrušeny, na Velkém náměstí naopak znovu vznikne zastávka, kterou obslouží doplňková linka 6. Změny linkového vedení a jeho zpřehlednění mají dle písecké radnice vést ke zvýšení atraktivity veřejné dopravy ve městě. Při srovnání s transformací MHD například v Kutné Hoře ale budí ta písecká spíše rozpaky. Představy o taktové a často jezdící dopravě totiž při prvním pohledu na jízdní řády berou za své. Rovněž rozsah provozu např. „páteřní“ polookružní linky 1 není při srovnání se stejně velkými, ba i menšími městy nijak oslnivý. Její obousměrné vedení pod stejným číslem zase nemůže přispět ke zjednodušení orientace cestujících. Celá koncepce nové MHD je dostupná ve vizuální prezentaci pod tímto odkazem.

Podobné články