Menu

Elektrobusy od Solarisu míří na Sicílii

Boční pohled na elektrobus Urbino 12 electric. (foto: Solaris Bus & Coach)
Boční pohled na elektrobus Urbino 12 electric. (foto: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Autobusy
18. 03. 2022 19:48
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Celkem sedm dvanáctimetrových elektrobusů Urbino 12 electric z produkce španělsko-polského Solarisu zamíří na největší středomořský ostrov, čímž se rozšíří působiště elektrických Urbin o další italskou destinaci. Dosud bylo prodáno do Itálie přes 200 elektrobusů do Bolzana, Bergama, Milána a Benátek, navíc jsou v Itálii populární i trolejbusy od Solarisu a našli bychom zde i 12 vodíkových autobusů (v Bolzanu).

Vozidla byla objednána skrze firmu Consip SpA, což je akciová společnost ve výhradním vlastnictví státu (konkrétně spadající pod italské ministerstvo hospodářství a financí), která byla založena v roce 1997 s cílem zefektivnit nákup ve veřejném sektoru. Finálním příjemcem vozidel bude společnost AMTS Catania, což je dopravce zajišťující provoz MHD v druhém největším městě (s cca 316 000 obyvateli) Sicílie – Katánii.  

Červeno-modré elektrobusy budou vybaveny bateriemi pro pomalé (noční) nabíjení (Overnight Charging), dodání nabíjecích stanic představuje součást kontraktu. Celková kapacita elektrické energie v bateriích bude 350 kWh. Obsaditelnost vozů bude 88 míst, z toho 26 sedících. Ve výbavě nebude chybět výkonná klimatizace, dále například kamerový systém, systém počítání cestujících a vozidla budou napojena i na monitorovací a řídicí systém eSConnect od Solarisu.

Katánie ohlásila v loni v březnu, že pořídí do 9 až 12 měsíců celkem 16 elektrobusů, z nichž 8 mělo mít délku 12 m a 8 mělo spadat do kategorie midibusů s délkou 7 až 9 m. Další informace o tomto výběrovém řízení se ovšem v médiích neobjevily, byť plán má být stále aktuální (avšak zhruba o rok posunutý). Před pár dny město obdrželo příslib státní podpory ve výši 78 mil. € (cca 2 mld. Kč) na pořízení 100 elektrobusů (přibližně 57 mil. € z uvedené částky), 10 vodíkových autobusů (na ty má padnout zhruba 10,5 mil. €) a podpůrné nabíjecí/plnící infrastruktury (zbylých cca 10,5 mil. €). Vozidla by měla být nakupována postupně do roku 2026 (s tím, že do konce roku 2024 má být v provozu min. 30 elektrobusů). Celkem dnes provozuje dopravce AMTS 236 autobusů.  

Připomeňme, že kromě autobusů slouží cestujícím ve městě od roku 1999 také metro, v minulosti byly ve městě v provozu trolejbusy (v letech 1949–66), předtím zde od roku 1905 jezdily i tramvaje (poslední tramvajová linka byla zrušena v roce 1951). První elektrobusy se ve městě objevily v podobě midibusů v roce 1999. 

Podobné články