Společnost Volvo Buses, jež uzavírá svůj poslední evropský závod na výrobu kompletních autobusů v polské Wrocławi, pokračuje v sérii uzavírání strategických partnerství se subjekty, které by mohly i v budoucnu figurovat jako dodavatel vozidel nesoucích tradiční značku švédského výrobce, přičemž hloubka této spolupráce se v různých regionech může odlišovat.
Po březnové studené sprše, kdy Volvo svůj ústup z trhu s autobusy vyrobenými kompletně ve vlastní režii oznámilo, přišel v dubnu vánek naděje, když bylo vydáno prohlášení o uzavření spolupráce s egyptskou firmou MVC, jejíž obří závod nabízí výrobní kapacitu až 10 000 autobusů ročně. Volvo s MVC již v minulosti spolupracovalo na dodávkách levostranných vozidel pro britský trh a dobré zkušenosti z tohoto bratříčkování se měly stát základem širší dohody umožňující přejmout celou produkci městských elektrobusů Volvo 7900 včetně článkové verze. Se zahájením sériové výroby se počítá od roku 2024 s tím, že k zákazníkům by mohla egyptská Volva zamířit od roku 2025.
V případě zájezdových autobusů se nic nemění na dosavadním partnerství s finskou společností Carrus Delta, která vyráběla již před kolapsem Volva všechny patrové autobusy Volvo 9700 DD. U zbylých dálkových modelů – Volvo 9700 a Volvo 9900 – byl nalezen partner ve Španělsku v podobě společnosti Sunsundegui, která v příštím roce oslaví své 80. výročí. I zde se očekává možnost předání prvních sériových vozů zákazníkům od roku 2025.
Na Pyrenejském poloostrově se však Volvo odhodlalo uzavřít ještě jednu separátní smlouvu s dalším místním nástavbářem, společností Castrosua, která má zahrnovat dodávky podvozků Volvo BZL pro stavbu městských elektrobusů. Podle dosavadních vyjádření zástupců obou společností se zdá, že dohoda by měla být omezena pouze na dodávky elektrobusů pro španělský trh, na němž Castrosua drží významný podíl. Za posledních pět let by mělo jít průměrně o 16,5 % v rámci všech segmentů autobusové dopravy, přičemž firma vyrobí ročně okolo 440 vozů. Největší podíl představují městské vozy (55 % produkce), následované meziměstskými autobusy (40 %) a dálkovými (5 %). Přímo ve Španělsku končí přibližně 87 % produkce, exportními trhy jsou například Spojené arabské emiráty, Jižní Korea či Litva.
V oblasti elektromobility na sebe Castrosua upozornila výrazně v lednu 2021, kdy poprvé oficiálně představila svůj nový model nazvaný Nelec. Podvozek včetně kompletní elektrické výzbroje dodala Scania a Castrosua věřila, že s autobusem dobude nejen Ibérii, ale také zahraniční trhy. V dubnu 2021 obdržel elektrobus Nelec prestižní designerskou cenu Red Dot Design Award a v lednu 2022 byl model oceněn i národní cenou coby nejlepší ekologický autobus roku (jak vidno, soutěžit lze opravdu v lecčem). Zatímco ve sbírání vavřínů byla Castrosua úspěšná, se získáváním zakázek to bylo poněkud horší a podle dohledaných informací zatím Nelec do sériové výroby nevstoupil a dosud vyrobené kusy sloužily jen k prezentačním účelům.
Přes obchodní neúspěch partnerství se Scanií pokračuje. V říjnu na veletrhu Busworld v Belgii se Scania, která podobně jako Volvo hodila v oblasti výroby vlastních autobusů ručník do ringu a hodlá dál svět zásobovat už jen svými podvozky, pochlubila elektrobusem postaveným na své nejnovější verzi podvozku, avšak ve verzi LE, nikoli 100% nízkopodlažním podvozku, jehož výroba byla ukončena. Castrosua ovšem nebyla ani předtím se Scanií zjevně vázána žádnou exkluzivitou, a tak už na podzim roku 2022 uzavřela obdobnou smlouvu o kooperaci s čínským gigantem BYD. Výsledný produkt stále nese obchodní jméno Nelec a jeho karoserie je tvarově identická, liší se „jen“ podvozek a pohonný řetězec. Ke Švédům ze Scanie a Číňanům z BYD se v listopadu 2023 přidali další Švédové, tentokrát z Volva.
Zatímco zemi faraonů by měly opouštět elektrobusy Volvo vyráběné dle původní dokumentace z polského závodu, v případě španělských elektrobusů má být obchodní model identický, jako už Castrosua používá ve své spolupráci s BYD a dříve se Scanií. Výsledný produkt tedy neponese pojmenování Volvo 7900 Electric, ale půjde opět o model Nelec.
Stejně jako v případě MVC a Sunsundegui platí i zde, že Castrosua s Volvem již v minulosti běžně spolupracovala, nicméně nová dohoda má údajně představovat hlubší model spolupráce mezi oběma společnostmi, aniž by byla tato tajemná marketingová fráze nějak vysvětlena, pokud tedy nebudeme za vysvětlení považovat sdělení generálního ředitele Volvo Buses ve španělsku Jaimé Verdúa: „K této spolupráci nás vedla naše společná vize budoucnosti s čistší a efektivnější veřejnou dopravou. Společně se budeme snažit poskytovat řešení mobility, která splňují nejnáročnější standardy z hlediska kvality, udržitelnosti a výkonu.“
První elektrobusy Nelec s podvozkem Volvo by měly projít testováním ve druhém čtvrtletí roku 2024 a ještě do konce téhož roku by mělo být možné zahájit dodávky těchto vozidel, přičemž sdělení obou společností neinformuje o tom, zda existující zákazníci, kteří si hodlají tento kompilát koupit. Šéfka společnosti Castrosua, Beatriz Castro, při podpisu dohody uvedla: „Jsme přesvědčeni, že naše spolupráce se společností Volvo Buses nám umožní nabídnout trhu velmi zajímavou novou možnost.“ Nikde ovšem nebylo sděleno, podle jakého klíče se bude Castrosua účastnit soutěží na dodávky elektrobusů, tj. kdy bude nabízet zákazníkům modely Nelec s podvozkem BYD a kdy se k lizu dostane Volvo.