Společnost Volvo Buses se pochlubila dosud největší jednorázovou objednávkou na své elektrobusy Volvo 7900 Electric, které budou vyrobeny v kooperaci s egyptským výrobcem MCV. Celkem 46 vozů by měla dodat nizozemské filiálce Transdevu pro provoz v Utrechtu a okolí.
Transdev byl letos v červnu vyhlášen společně s firmou Keolis vítězem výběrového řízení na dopravní obslužnost v provincii Utrecht. Zatímco Keolis ovládl vnější regiony, nazvané v rámci soutěže jako „Utrecht Buiten“, Transdev byl úspěšný v samotném Utrechtu a v k němu přidruženým osmi menších oblastech (tzv. „Utrecht Binnen“). Tendr byl řešen tzv. flexibilní koncesí, která umožňuje během smluveného období pružně reagovat na potřeby jednotlivých obcí a měst. Společnosti, jež se hodlaly účastnit, musely předložit také svůj vlastní plán dopravní obslužnosti, který se musel vejít do stanoveného rozpočtu a minimálních požadavků rozsahu provozu. Pokud však byl některý z dopravců schopen nabídnout za stejnou sumu lepší službu z hlediska rozsahu (tj. zajistit více spojů), získal více bodů v rámci hodnoticích kritérií. To se povedlo jak Keolisu, tak Transdevu, každému však v jiné části zadávacího řízení. Mezi bodovanými kritérii byla rovněž udržitelnost provozu, pod čímž se de facto skrývalo pořízení lokálně bezemisních vozidel – elektrobusů.
Transdev vsadil mj. na autobusy Volvo 7900 Electric a Volvo 7900 Electric Articulated, které si měl objednat v počtu 46 ks. Jaké je početné zastoupení jednotlivých délkových variant nebylo výrobcem upřesněno, za to si však mohou čtenáři přečíst, že výběr Volva ukazuje „důvěru Transdevu ve Volvo Buses jako silného partnera pro provoz elektrické veřejné dopravy,“ nebo o tom, jak jsou ve Volvo „extrémně šťastni, že mohou sdílet informaci, že si Transdev vybral (Volvo) pro elektrifikaci flotily v Utrechtu“, tedy tradiční nicneříkající manažerská vyjádření. Ona důvěra v elektrobusy od Volva ale není bezmezná, protože švédská značka uspěla jen v jedné z poptávek Trandevu pro obsluhu Utrechtu. Dopravce vlastněný většinově francouzskou vládní bankou (66 %) potřebuje pro „svou část“ Utrechtu celkem 250 elektrobusů, přičemž si již zvládl objednat i 96 vozů od Solarisu a 86 od VDL. Dalších 50 starších elektrobusů by mělo být převzato v rámci smluvních ujednání od původního provozovatele.
Vozidla Volvo 7900 Electric budou odpovídat nejnovější verzi elektrobusů zahrnující balíček nových bezpečnostních prvků, který je povinný od 1. 7. 2024 v důsledku aplikace Nařízení o obecné bezpečnosti vozidel (Vehicle General Safety Regulation; GSR), které bylo vydáno Evropskou unií a které udává jako povinné celkem osm nových bezpečnostních prvků.
Podvozky pro utrechtské elektrobusy budou vyrobeny ve Švédsku v závodě Borås, odkud se převezou do Egypta, kde již MCV zajistí montáž kompletní karoserie dle dokumentace Volva. K předání vozů do provozu má dojít 14. 12. 2025.