Menu

Éra Citelisů v Prievidzi se chýlí ke konci. Dočasně je nahradí ojeté autobusy

Na Slovensko se v rámci Transdevu přestěhovalo celkem 13 vozů SOR BNG 12 z Havířova a Orlové (Karviné). Mezi nimi nechyběl ani havířovský vůz ev. č. 242 ze snímku pořízeném v zastávce Město, střed. (foto: Dominik Konečný.
Na Slovensko se v rámci Transdevu přestěhovalo celkem 13 vozů SOR BNG 12 z Havířova a Orlové (Karviné). Mezi nimi nechyběl ani havířovský vůz ev. č. 242 ze snímku pořízeném v zastávce Město, střed. (foto: Dominik Konečný.
Stáhnout PDF
Autobusy
28. 04. 2024 18:50
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Slovenská Prievidza postupně ukončí provoz autobusů Citelis CNG o délkách 12 a 10,6 m, které před patnácti lety stály na počátku éry modernizace místní městské dopravy vozidly s alternativním pohonem. Prievidza v kooperaci s místním provozovatelem MHD (SAD Prievidza ze skupiny Transdev Slovakia) tehdy získala prostředky z EU, které jí umožnily vystavět plnicí stanici na CNG a nakoupit dvacítku nízkopodlažních plynových autobusů, které byly v líbivém žlutém laku uvedeny do provozu v závěru roku 2009. Šestnáct autobusů reprezentovalo zkrácenou délku 10,6 m, zbylé čtyři standardní vozy o délce 12 m.

Když v roce 2019 obhájila SAD Prievidza své pozice v oblasti zajišťování MHD v Prievidzi (a sousedních Bojnicích) na období dalších deseti let, umožňovaly jí podmínky nově uzavřeného kontraktu pokračovat do značné míry se stávajícím vozovým parkem. Soutěž totiž nevyžadovala na startu platnosti smlouvy pořízení všech vozidel jako nových, stanovovala ale limity maximálního stáří (konkrétně 16 let) a max. průměrného stáří, jež bylo ohraničeno deseti lety. Současně bylo nutno splnit podmínku min. počtu vozidel (32 ks), podíl nízkopodlažních a částečně nízkopodlažních autobusů min. 90 % a podíl autobusů s ekologickým pohonem min. 50 %. S ohledem na výše uvedené se v letošním roce flotila plynových Citelisů dotýká nastavených stropů, a tak dopravce přistoupí postupně k jejich odstavení.

Náhradou by se do budoucna měly stát nové autobusy s pohonem na CNG a částečně také elektrobusy. Jejich pořízení je však vázáno na dotační prostředky. Prievidzská „SADka“ momentálně připravuje projekt, s nímž by ráda v rámci programu „Podpora verejnej osobnej dopravy s nulovými emisiami“ o evropské prostředky na nákup elektrobusů zabojovala. Do doby rozřešení dotačního rébusu se rozhodla překlenout období nejistoty nákupem většího počtu ojetých autobusů, které firma odkoupila v uplynulých týdnech od sesterského dopravce Transdev Slezsko (dříve skupina 3ČSAD). Konkrétně zamířilo z východu ČR do Prievidzi 15 autobusů, z toho jeden typu SOR NB 12 z roku 2013, jeden vůz Iveco Crossway LE z roku 2014 a 13 vozů SOR BNG 12 z roku 2015. Mimoto byl pořízen ještě šestnáctý autobus v podobě naftového vozu Irisbus Citelis z roku 2011, jenž ale není určen pro provoz MHD v Prievidzi a Bojnicích, ale v nedalekých Bánovcích nad Bebravou, kde nahradí autobus SOR BN 10,5 z roku 2007.

Vzhledem k tomu, že početná flotila starších vozů (plnících však veškeré smluvní podmínky pro provoz MHD ve zmíněných sídlech) je jen přechodným řešením situace ve vozovém parku, neplánuje SAD Prievidza realizovat na vozech zásadní úpravy (vyjma těch nezbytných v oblasti informačního a odbavovacího systému). Autobusům by tak mělo zůstat zachováno i jejich původní bílé lakování se zeleným pruhem ve spodní části karoserie.

V době uzávěrky článku nebyl žádný z ex-českých autobusů prozatím zařazen do provozu. Předpokládá se, že vozy budou postupně vyjíždět od května 2024.

Podobné články