Menu

Esslingen musí najít nového dodavatele trolejbusů

Takto měly vypadat nové trolejbusy Van Hool řady A pro Esslingen am Neckar v článkovém provedení. (zdroj: Van Hool)
Takto měly vypadat nové trolejbusy Van Hool řady A pro Esslingen am Neckar v článkovém provedení. (zdroj: Van Hool)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
03. 09. 2024 18:44
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Dopravní podnik v německém Esslingenu (Städtischer Verkehrsbetrieb Esslingen am Neckar; SVE) musí podle očekávání řešit kritickou situaci v otázce dodávky nových trolejbusů. Ty si v listopadu 2022 objednal u belgického Van Hoolu v počtu 46 kusů, z čehož 12 vozů mělo být v provedení A12T (tj. ve standardním délkovém provedení) a zbylých 34 kusů ve verzi A18T (tedy v článkovém). Dodávky měly být zahájeny v květnu 2024 a ukončeny v listopadu, do provozu měly být všechny vozy uvedeny nejpozději do dubna 2025.

S ohledem na krach belgického výrobce a postoj nového majitele (společnosti VDL) je ale zřejmé, že se Esslingen svých trolejbusů nedočká. VDL se totiž rozhodl, že veškeré autobusy a trolejbusy z dříve uzavřených kontraktů nedodá, a to bez ohledu na to, v jakém stádiu se jejich výroba nachází. Expedována tak nebudou ani již dokončená vozidla.

Přestože řada dopravců kvůli tomuto postoji nenechává na nizozemském výrobci nit suchou, pravdou je, že VDL převzal od Van Hoolu jen vybraná aktiva, mezi nimiž nebyly závazky k dokončení dřívějších kontraktů. Konkursní správce, jenž se o prakticky bezcenný zbytek Van Hoolu stará, informoval, že vozy, které jsou na výrobní lince či expediční ploše, budou rozprodány v aukcích v takovém stavu, v jakém zůstaly od dubna 2024, kdy se produkce zastavila.

V případě trolejbusového projektu pro Esslingen se prozatím nepodařilo získat žádné fotografie, které by ukazovaly, do jakého stádia se podařilo projekt jejich výroby dotáhnout. Skutečnost, že původně plánovaný termín dodání byl v květnu, neznamená, že byl některý z trolejbusů v té době skutečně zcela dokončen, protože Van Hool kumuloval ve svých projektech značná zpoždění.

Pro Esslingen představuje nerealizace zakázky významný problém v jeho plánech na náhradu flotily starších autobusů MAN a Mercedes-Benz, které měly nové trolejbusy nahradit, čímž se měla stát veřejná doprava ve městě ryze elektrická. V současné době je Esslingen co do počtu vozidel nejmenším z německých trolejbusových provozů, když má k dispozici pouze 10 vozů Solaris Trollino 18 (6 ks) a Trollino 18,75 (4 ks). Nákup 46 trolejbusů od Van Hoolu v kombinaci s výstavbou nových úseků tratí a úpravou vozovny tak měl být pro město skutečnou revolucí. Nyní hrozí, že z celé investice nebude nic. Podmínka federálního ministerstva poskytujícího na projekt dotaci (ve výši 27,4 mil. €) totiž předpokládá, že budou dodávky dokončeny do konce roku 2025.

Město se snaží v současné době zabránit černému scénáři přípravou nového výběrového řízení na dodávku vozidel a také vyjednáváním s poskytovatelem dotace, aby došlo k prodloužení termínu na konec roku 2026. Podle prozatímních informací je dosavadní zpětná vazba k tomuto posunu pozitivní, nicméně k podpisu smlouvy, jež by prodloužení potvrzovala, prozatím nedošlo.   

Podobné články