Libchavskému SORu se skrze jeho lokálního zástupce v pobaltských státech (a Finsku), jímž je společnost Balti Bussi Grupp (B.B.G.), podařilo poprvé prosadit se svým modelem SOR ICN v Estonsku. Jejich odběratelem se stal dopravce GoBus AS, jenž má vozy značky SOR ve své flotile široce zastoupeny již z minulosti. Nové přírůstky do své flotily představil slavnostně dne 20. 6. 2023.
Sedm „í cé ének“ ve světle modrém zbarvení bylo do Estonska převezeno v květnu letošního roku, k jejich první registraci došlo shodně k 8. 6. 2023. GoBus má vozidla nasadit do provozu od 1. 7. 2023 v kraji Raplamaa, což je jedna z 15 samosprávných jednotek v Estonsku, v níž však žije pouze okolo 33 000 obyvatel, z toho 5 000 v místním „hlavním městě“ nesoucím jméno Rapla, kde jsou situovány i autobusové garáže dopravce. Jen pro srovnání – kraj Raplamaa má velikost 2 765 km2, takže je jen o 400 km2 menší než náš nejmenší kraj, což je (pomineme-li zvláštní postavení Prahy) kraj Liberecký, jenž je domovem pro více než 440 000 lidí. Raplamaa je tedy s průměrným počtem 12 obyvatel na kilometr čtvereční poněkud vylidněnou oblastí.
Dopravce GoBus vyhrál výběrové řízení na zajišťování dopravní obslužnosti v kraji již v loňském roce (k podpisu smlouvy došlo 9. 5. 2022), přičemž kontrakt počítá se zajištěním linkové a městské dopravy v Raple od 1. 7. 2023 do 30. 6. 2031. Podmínkou smlouvy byl nákup nových vozidel, kterých bylo pořízeno celkem 26 v hodnotě 3,7 mil. € (cca 87 mil. Kč). S ohledem na výše uvedené asi nepřekvapí, že drtivou většinu z uvedeného počtu – celých 16 kusů – tvoří midibusy postavené na platformě Iveco Daily. Všech 26 nově dodaných autobusů má česko-slovenský původ, protože midibusy pocházejí z produkce Rošera (Rošero-P First FCLLI), tři autobusy Iveco Crossway LE LINE 12M opustilo výrobní závod ve Vysokém Mýtě a oněch sedm vozů SOR ICN 12 bylo vyrobeno jen o něco málo severněji v Dolních Libchavách.
Vozy SOR ICN 12 jsou vyhotoveny v identickém dvoudveřovém provedení s 42 sedadly pro cestující. Mimoto nabízejí ještě 35 míst k stání. Vozidla jsou vybavena standardním dieselovým motorem NEF 6,7 z produkce FPT Industrial S.p.A. o výkonu 210 kW a objemu 6 728 cm3. Dopravce plánuje jako palivo užívat výhradně HVO (tedy bionaftu, resp. přesněji hydrogenačně upravený rostlinný olej).
Dodávky autobusů SOR do Estonska byly zahájeny v roce 2006. Podle dostupných informací je v současné době v nejvýchodnější z pobaltských republik v provozu 91 autobusů značky SOR (bez sedmi nejnovějších přírůstků). Nynější dodávka představuje první prodej nových vozů SOR do země od roku 2019.