Menu

Ex-švýcarská Trollina zamířila do Kišiněva

Trolejbus Solaris Trollino 18 AC z winterthuru v novém kabátě, jenž obdržel v Moldavsku. (foto: Nicolae-Lucian Rusnac)
Trolejbus Solaris Trollino 18 AC z winterthuru v novém kabátě, jenž obdržel v Moldavsku. (foto: Nicolae-Lucian Rusnac)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
31. 07. 2023 18:56
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Nákup nových trolejbusů SwissTrolley z produkce HESSu umožnil dopravci Stadtbus Winterthur vyřadit z provozu celou flotilu desíti vozů Solaris Trollino 18 AC z roku 2005, jejichž kompletace probíhala svého času v ostravském DP za využití elektrické výzbroje TV Europulse z produkce Cegelecu.

Zakázka pro Švýcarsko představovala pro Solaris ve své době mimořádný úspěch, jenž si firma zopakovala ve stejném období ještě v tendru na vozidla pro La Chaux-de-Fonds, kam dodala trojici standardních a čtveřici kloubových vozů. S ohledem na to, že trolejbusová doprava v La Chaux-de-Fonds byla v roce 2014 zastavena (nyní se však plánuje její obnovení, přičemž objednána byla už i nová vozidla), byly místní trolejbusy vzešlé z polsko-české spolupráce prodány do jiných měst (Ostrava převzala vozy standardní délky, Salzburg kloubové trolejbusy) a jediným provozovatelem trolejbusů značky Solaris v zemi helvétského kříže zůstal pouze Winterthur. Ten v říjnu 2020 vypsal výběrové řízení počítají s možností odběru až 70 vozů, přičemž kromě kloubových trolejbusů o délce cca 18 m bylo možné objednávat i vozy tříčlánkové o délce zhruba 25 m. Nová vozidla byla zamýšlena nejen jako postupná náhrada v té době existující flotily trolejbusů (ta zahrnovala jen 34 vozů), ale i části autobusů, a to v souvislosti se záměrem elektrifikace linek č. 5 a 7.

Nabídky do soutěže odeslala dvojice výrobců – Carrosserie HESS a Solaris Bus & Coach, z nichž oba do města přivezli na testování své tříčlánkové trolejbusy (zkoušky bez cestujících proběhly od 4. 1. do 9. 1. 2021). Solaris ovšem úspěch z počátku milénia nezopakoval a výběrové řízení ovládl domácí HESS, u nějž si Stadtbus Winterthur objednal nejprve 14 tříčlánkových vozů coby náhradu desítky Trollin a několika dieselových vozů. Dodávka prvního z nových trolejbusů proběhla v srpnu 2022 a do ulic města se trolejbusový cvalík vydal poprvé dne 30. 8. 2022, avšak jen v rámci programu zkušebních jízd, které se společně se školeními personálu protahovaly až do prosince. Teprve se změnou jízdních řádů od 10. 12. 2022 bylo do provozu uvedeno prvních 11 vozů. O den dříve naopak skončila éra vozů Solaris Trollino 18 AC.

Nepotřebná Trollina byla již s předstihem nabídnuta k odprodeji případným zájemcům. Nejlepší nabídku podal moldavský Kišiněv, jenž v uplynulých letech obnovil částečně svůj vozový park pestrou směsicí ojetých vozů (včetně trolejbusů Škoda 24 Tr a Trollino 18 s výzbrojí GANZ z Rigy či nezvyklých prototypů Phileas určených původně pro italskou Pescaru). Poslední z desítky Trollin bylo naloženo na silniční trajler ve Winterthuru dne 5. 5. 2023, čímž se kapitola provozu polských trolejbusů ve Švýcarsku uzavřela.

V Kišiněvě se trolejbusy podrobily opravě karoserie, přičemž došlo i na změnu lakování do podnikových barev. Vozidlům byla přidělena ev. č. 1012 až 1018 (vozidla z vozovny č. 1) a 3959 až 3961 (trolejbusy alokované ve vozovně č. 3), přičemž nebyla dodržena původní pořadí evidenčních a výrobních čísel. První z upravených trolejbusů jsou prozatím vypravovány za brány vozovny jen zkušebně, brzy se však předpokládá jejich nasazení do ostrého provozu s cestujícími. 

Podobné články