Menu

Fanoušek shání prostředky na opravu jihlavského trolejbusu 21 Tr

Trolejbus Škoda 21 Tr ev. č. 55 si vysloužil přezdívku „Karkulka“ kvůli svému celočervenému laku, který během let posloužil jako podklad pro hned několik reklam. (foto: Ing. Zdeněk Kresa)
Trolejbus Škoda 21 Tr ev. č. 55 si vysloužil přezdívku „Karkulka“ kvůli svému celočervenému laku, který během let posloužil jako podklad pro hned několik reklam. (foto: Ing. Zdeněk Kresa)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
27. 08. 2024 19:34
Libor Hinčica
3 minuty čtení

Dne 27. 8. 2024 se v 19:00 rozjela kampaň na webu crowdfundingové platformě Startovač, jejímž cílem je vybrat prostředky na opravu původně jihlavského trolejbusu Škoda 21 Tr, jenž byl do letošního roku provozován v Brně pod ev. č. 3061.

Připomeňme, že Jihlava si pořídila od Škody Ostrov v letech 1999 až 2004 celkem deset „jednadvacítek“, které se tak staly prvními moderními vozidly s nízkou podlahou ve službách DPMJ (prvních nízkopodlažních autobusů se metropole Vysočiny dočkala kupříkladu až v roce 2006). Vyřazování trolejbusů začalo v roce 2010 v souvislosti s dodávkami prvních vozů Škoda 26 Tr, přičemž o nepotřebné jihlavské trolejbusy 21 Tr projevil tehdy zájem brněnský DP, který nákupem a repasemi ojetých trolejbusů tohoto typu řešil ve své době svízelnou situaci ve vlastní trolejbusové flotile, která se od roku 2002 nedočkala jediného nového přírůstku ve standardním délkovém provedení. V první vlně do Brna zamířilo pět ex-jihlavských trolejbusů, konkrétně jihlavských čísel 48, 49, 52, 53 a 54, jež byly do největšího moravského města převezeny v průběhu srpna a září 2011. S výjimkou vozu ev. č. 48, který posloužil jen jako donor náhradních dílů, se podařilo zbylou čtveřici postupně uvést do provozu a realizovat na ní buďto celkovou, anebo generální opravu.

Poslední trojice trolejbusů Škoda 21 Tr v Jihlavě sloužila do roku 2015. Vůz ev. č. 55, na nějž se nyní snaží fanoušek sehnat finanční prostředky, byl tím úplně posledním, jimž se mohli cestující v Jihlavě povozit. (foto: Ing. Zdeněk Kresa)

Dva vozy 21 Tr ev. č. 50 a 51 byly po svém odstavení v letech 2010 a 2011 sešrotovány, v Jihlavě nicméně nadále zůstávala trojice nejmladších „jednadvacítek“ z let 2002 až 2004 ev. č. 55, 58 a 61, které sloužily jako provozní záloha, z čehož vyplývalo jejich sporadické nasazování do provozu. Většího využití se měly dočkat v souvislosti s dostavbou trolejbusové trati ve Vrchlického ulici, jejíž stavba ale byla neustále odkládána, přičemž nakonec k její realizaci došlo až na konci 2017, tedy v době, kdy už i ona poslední trojice byla skoro dva roky v novém působišti.

DPMJ rozhodl o jejím odstavení již v roce 2015, kdy je datováno také poslední vypravení. K tomu došlo konkrétně dne 31. 8. 2015, přičemž derniéru obstaral vůz ev. č. 55. Poté ještě proběhlo s týmž vozem nasazení v rámci dne otevřených dveří v DPMJ (20. 9. 2015), fotojízda pro soukromou osobu (27. 9. 2015) a jedna zkušební jízda (26. 10. 2015), která měla ověřit možnost nasazení vozidla na linku, k čemuž už pro neuspokojivý výsledek testovacího kolečka městem (kvůli závadě elektrodynamické brzdy) nedošlo.

V lednu 2016 si všechny tři vozy odvezl brněnský DP, který je nechal podrobit celkové opravě a zařadil je v průběhu let 2016 a 2017 do provozu pod ev. č. 3061–3063. Vozy ev. č. 3062 a 3063 nadále v Brně slouží, trolejbus ev. č. 3061 byl ale již 22. 12. 2023 odstaven (dříve dodané ex-jihlavské vozy byly vyřazeny v letech 2021–2023).

V Brně nesla ex-jihlavská „pětapadesátka“ ev. č. 3061. Jde o jeden z pouhých osmi trolejbusů 21 Tr, jež byly od výroby vybaveny v elektrické části tzv. IGCT tyristory. (foto: Petr Příhoda)

O trolejbus ev. č. 3061 (tedy o onen poslední v Jihlavě nasazovaný vůz původního ev. č. 55) projevila zájem soukromá osoba, konkrétně fanoušek trolejbusů Petr Příhoda, jehož jméno jistě není mnohým z našich čtenářů neznámé. Ten v kooperaci s Občanským sdružením Za záchranu historických trolejbusů a autobusů získal trolejbus do své sbírky a dne 9. 8. 2024 jej nechal převézt do svého někdejšího působiště, čímž jej zachránil před sešrotováním. V současné době se snaží získat prostředky na opravu trolejbusu, jejímž cílem je vůz opět „pojihlavštit“. Během celkové opravy v Brně byl totiž vůz sjednocen s dalšími brněnskými vozy téhož typu, takže přišel nejen o svůj červený lak (pozůstatek po celovozových reklamách), pro nějž si v Jihlavě vysloužil přezdívku „Karkulka“, ale i o původní prvky vnějšího i vnitřního vzhledu (například původní tmavší provedení interiéru).

Vedle změny lakování (plánem je učinit z „Karkulky“ opět „Karkulku“) by mělo dojít také k vybraným opravám karoserie, protože navzdory precizně provedené opravě v Brně byla přece jen konstrukce vozů 21 Tr náchylná ke korozi, takže je nutno zrezivělá místa opravit. Nutno dodat, že částka, kterou si dal fanoušek za cíl vybrat, nepokryje celé náklady na opravu a jedná se pouze o část sumy, která mu v rozpočtu na zamýšlené opravy schází. Věříme, že se podaří částku během 30 dnů sehnat a prosíme čtenáře, aby se do podpory zapojili. Přispěvovatelé mohou získat nejrůznější odměny jako upomínku na svůj bohulibý čin. Kompletní informace naleznete pod tímto odkazem, pakliže jste již nevyužili možnosti prokliknout se na kampaň výše.

Doplňme, že trolejbus ev. č. 55 (resp. 3061) by se měl dne 22. 9. 2024 účastnit dne otevřených dveří v DPMJ, a to ještě ve svém původním brněnském vzhledu. Odměny za přispění na kampaň, pakliže bude do té doby úspěšná, si zde budou moci zájemci i vyzvednout. 

Podobné články