Finské město Tampere pokračuje v rozšiřování svého tramvajového provozu, který byl spuštěn před necelými čtyřmi lety (9. 8. 2021). Dne 7. 1. 2025 začal cestujícím sloužit nový úsek na severovýchodě města, čímž byla formálně ukončena II. etapa rozvoje tramvají, na kterou plynule navazuje etapa další. Podle provedeného průzkumu mezi občany města se mělo 89 % respondentů vyjádřit k zavedení tramvají do Tampere jednoznačně kladně, což se odráží i v rostoucím počtu pasažérů, jejichž počet překonal původní odhady. To si vynutilo i objednávku na prodloužení vozidel.
Ještě před dokončením základních tras (jež nesou číselná označení 1 a 3) bylo v říjnu 2020 rozhodnuto, že trať (tehdy ještě budoucí) linky číslo 1 bude prodloužena o 6,7 km na východ a sever ke konečné Pyhällönpuisto (v části Lentävänniemi). Již 7. 8. 2023 byla zprovozněna první část tohoro prodloužení o délce 2 km se třemi zastávkami na provizorní konečnou Santalahti. Dál stavební činnost ještě čile běžela další takřka rok a půl, neboť se na návazném úseku nacházela nejtěžší infrastrukturní díla. Oblast budoucí konečné je poloostrovem vybíhajícím do místního jezera. Dočasná konečná Santalahti se pak nacházela na úzké šíji, která od sebe kromě tohoto jezera odděluje ještě další vodní plochu, přičemž úzký pás země slouží vedle obytné zástavby také dvěma silnicím a železnici. Bylo tedy nutné vymyslet, jak dostat tramvajovou trať přes hlavní silnici, aby ji bylo možné stočit na sever. Řešení bylo nalezeno v podobě vybudování umělého ostrova o délce cca 600 m, který slouží momentálně jen potřebám tramvají (z tohoto důvodu je zde rychlost navýšena na 60 km/h). Kromě umělého ostrova došlo k výstavbě také sedmi nových mostů a 7 opěrných zdí. Přibylo také dalších 6 zastávek.
Termín dokončení byl stanoven na konec roku 2024, což se podařilo splnit, přičemž není jistě bez zajímavosti, že oproti původnímu rozpočtu došlo dokonce k poklesu ceny o 7,5 mil. € (188,5 mil. Kč). Slavnostní zahájení se konalo dne 4. 1. 2025 od 15:00 d 19:00, pravidelně začaly tramvaje linky číslo 1 obsluhovat oblast počínaje 7. 1. 2025 odjezdem prvního spoje ve 4:16 od vozovny, resp. v 5:08 od konečné Pyhällönpuisto.
Tampere využívá v současné době flotilu tramvají Škoda ForCity Smart Artic X34, kterých bylo dodáno do září 2021 rovných 20. V roce 2022 bylo s ohledem na budované prodloužení objednáno dalších 8 vozů (nejprve 5, poté další 3), jež mají být dodány do dubna 2025. Aktuální vypravenost přitom činí 23 vozů, takže provozní rezerva je minimální, protože tramvají je ve městě nyní jen 24 (čtyři tedy ještě dodat chybí).
Vzhledem k popularitě tramvají (které jezdí v krátkém intervalu pouhých 7,5 minut), došlo již v září 2024 k dohodě s výrobcem vozidlem (finskou odnoží Škodovky) na výrobu 11 vložených článků, díky nimž bude možné stávající tramvaje prodloužit z 37 m na 47 m a navýšit kapacitu o cca 30 % (z 264 na 345). V prosinci byla tato objednávka dále navýšena, když bylo přiobjednáno dalších 8 článků, přičemž prodloužení všech (v součtu) 19 tramvají se předpokládá do léta 2028. Mimoto využilo město i opci na objednávku sedmi nových vozů s termínem dodání v polovině roku 2027. Celkem by tak mělo být možné v Tampere v létě 2028 napočítat 19 vozů o délce 47 m a 16 kratších o délce 37 m.
Nové tramvaje mají posloužit na budovaných prodlouženích, jejichž stavba začala v prosinci loňského roku. Stávající síť, jež má délku 24 km a 33 zastávek (včetně v lednu zprovozněného úseku) by měla nabobtnat o dalších 13,55 km a 15 zastávek. Vzhledem k rozdělenému financování projektu ze státní pokladnice došlo také tentokrát na rozčlenění na dvě etapy, z nichž první by měla být uvedena do provozu v roce 2028, ta druhá pak v roce 2032. Plánovaná prodloužení, včetně rozdělení na etapy, vyobrazuje nejlépe ilustrační mapka, v níž jsme oproti originálu zvýraznili navíc úsek aktuálně zprovozněného úseku do části Lentävänniemi.