Dodávka nových tramvají Škoda ForCity Plus 46T pro Frankfurt nad Odrou nadále neprobíhá zcela bez obtíží. Z kontraktu uzavřeného v únoru 2021 měla být první vozidla předána již v létě 2023, nicméně s odkazem na vypuknutí druhé fáze pokusu o likvidaci Ukrajiny ze strany Ruské federace mělo dojít ke zpoždění v dodavatelských řetězcích, které termín expedice tramvají o několik měsíců posunulo. Z trojice měst, která si společně tramvaje u plzeňského producenta objednala – vedle Frankfurtu (Oder) šlo ještě o Brandenburg an der Havel a Cottbus – se dočkal jako první svého hráškově zeleného vozidla právě Frankfurt, v němž byl vůz budoucího evidenčního čísla 311 složen dne 10. 4. 2024. Dosud bylo do města převezeno sedm ze 13 objednaných vozů, z nichž však žádný ještě nesvezl cestující.
Předpokládá se, že provoz s pasažéry bude zahájen až v dubnu 2025, tedy zhruba po roce od převezení první tramvaje, přičemž se očekává, že by najednou mohly vyjet všechny vozy, které budou v dané době k dispozici. Provozovatel tramvají SFV přitom v rozhovoru pro média (MOZ.de) uvedl, že přejímky vozů neprobíhají zcela bez obtíží, což má vést k dalším zpožděním při dodávkách: „Větším výzvám čelíme při přebírání ve výrobním závodě v Plzni. Zaznamenávají se zde výrobní vady, které následně Škoda opravuje. Jednotlivé problémy, které jsou způsobeny především nespolehlivými subdodavateli, se musí v následujících týdnech řešit i zde ve Frankfurtu,“ uvedl mluvčí SVF Ken Wegener.
O pár dnů později po vyjádření o komplikacích při přejímkách SVF pro téže médium potvrdil, že musel jeden z dodaných vozů Škoda ForCity Plus 46T vrátit zpátky do výrobního závodu. Důvodem měly být chyby při montáži vnějšího opláštění vozidla, jejichž rozsah neumožňoval provést opravu ve Frankfurtu. Tyto závady měly být zjištěny již ve výrobním závodě, přesto nejprve došlo k dodávce vozidla, neboť dle sdělení SVF bylo nutné realizovat některé nezbytné testy a zkušební jízdy, aniž by bylo upřesněno, v čem tyto zkoušky spočívaly a z jakého důvodu je bylo nutno provést pod časovým tlakem. Všechny ostatní závady, které se na dosud dodaných vozech po dodání projevily, se daří odstraňovat přímo ve vozovně/dílnách dopravce.
V současné době tak dočasně poklesl počet vozů 46T ve Frankfurtu ze sedmi na šest kusů. Po provedení opravy se tramvaj (blíže neupřesněného evidenčního čísla) vrátí zpět a v nadcházejících týdnech a měsících se už očekává dokončení celé chybějící dodávky. Prozatím se v letošním roce podařilo převézt na německo-polskou hranici jen dva vozy (ev. č. 312 a 317), zbylých pět to zvládlo ještě v roce 2024.
Zájemce o podrobnější studium tramvají Škoda 46T (Frankfurt), 47T (Cottbus) a 48T (Brandenburg an der Havel) si dovolíme odkázat na náš článek ze Silvestra roku 2024.