Dopravní podnik v polském Gdaňsku (GAiT; Gdańsk Autobusy i Tramwaje) předpokládá nákup svých prvních nízkopodlažních tramvají o délce cca 45 m. Vozidla by měla být určena pro provoz na nové tramvajové trati Gdańsk Południe – Wrzeszcz.
Uvedená tramvajová trať o délce cca 3,5 km se rodí zatím jen na prknech projektantů. Práce na projektu měly být zahájeny již v roce 2015, vybrán byl tehdy dokonce jeho zhotovitel, avšak k podpisu smlouvy nakonec nedošlo, protože stavba se stala významným politickým tématem a narážela na celou řadu odpůrců z řad jednotlivých občanů i nejrůznějších sdružení. Znovu tedy byly prověřovány nejrůznější varianty vedení tramvajové trati a z třech užších kandidátů byla později zvolena ta, která v sobě zahrnovala i stavbu 350 m dlouhého tramvajového tunelu. Přesto se spory s odpůrci tramvají opakovaly, a teprve v srpnu 2022 soud definitivně odmítl i ty poslední z nich. Projekt tramvajové tratě v té době už nicméně běžel. Na základě smlouvy podepsané v dubnu 2021 se počítalo s jeho dokončením v průběhu roku 2023, později došlo k prodloužení o zhruba jeden rok.
Nová tramvajová trať by měla být obsluhována tramvajemi o délce 45 m. Dopravní podnik GAiT prozradil, že hodlá vypsat výběrové řízení, na jehož základě by bylo možné dodat do města v nadcházejících dvou až třech letech celkem deset vozů, dalších šest by mohlo být předmětem opce. Zajímavostí je, že před nákupem takových tramvají hodlá dopravce tramvaj obdobné délky ve své síti nejprve otestovat, konkrétně se hovoří o možnosti zapůjčení jednoho z krakovských vozů Pesa Krakowiak. Gdaňsk přitom má s provozem dlouhých tramvajových vlaků zkušenosti, protože v minulosti provozoval „trojčata“ vozů Konstal 105 Na (dnes je využívá už jen v retroprovozu), takže například zastávky jsou pro odbavování delších souprav (potažmo tramvají) připraveny. Důsledně byla problematika dostatečné kapacity zastávek (či ponechání územní rezervy pro jejich rozšíření) vyžadována u všech projektů rekonstrukcí tratí nebo novostaveb v uplynulých letech i přesto, že bylo zřejmé, že „trojčata“ se stanou minulostí.
Přesto by provoz 45m tramvají neměl být v Gdaňsku zcela bez problémů, konkrétně je řešena otázka „ubytovacích kapacit“. Současné vozovny totiž nejsou pro provoz 45 m tramvají uzpůsobeny, navíc by měly být plně obsazeny. GAiT tedy předpokládá, že kromě nové tramvajové trasy a 45m vozů bude muset nechat vybudovat i novou vozovnu. Na její přípravě pracuje prozatím interně.