Lipský výrobce kolejových vozidel, společnost HeiterBlick, zahájila dodávky nových vozů městské rychlodráhy (tzv. Stadtbahnu) do Bielefeldu v Severním Porýní-Vestfálsku. Celkem bude dodáno 24 nových vozů z rodiny Vamos, které doplní flotilu již dříve dodaných vozů identického jména, jež byly zařazeny do provozu v letech 2011 a 2012.
Přes úvahy o vybudování rychlých tramvají i na našem území (v Praze, Brně, Ostravě či v Plzni) se u nás žádným typickým Stadtbahnem svézt nemůžeme. V někdejším západním Německu oproti tomu několik takových systémů na pomezí mezi klasickou tramvají a metrem vzniklo. Jedním z měst, kde je možné tento pro nás nezvyklý styl řešení městské kolejové dopravy obdivovat, je i Bielefeld, v němž dnes žije okolo 325 000 obyvatel.
Bielefeld původně provozoval klasickou tramvajovou síť o rozchodu 1 000 mm, na níž byl provoz zahájen v roce 1900. Po druhé světové válce se podobně jako v řadě dalších německých měst řešila budoucnost místního tramvajového provozu. Namísto zrušení tramvají byla v 60. letech upřednostněna varianta jejich zahloubení do podzemí v centrální části města a postupná přestavba na městskou rychlodráhu, tedy Stadtbahn. Zachován přitom zůstal rozchod 1 000 mm, aby bylo možné přechod z klasických tramvají na ty rychlé provádět skutečně po etapách. Výsledkem bylo, že celá stavba hlavního jádra systému (tj. tunelového komplexu pod centrem) trvala dlouhých 23 let – od roku 1969 až do roku 1992. První tunelový úsek o délce 250 m byl sice do provozu uveden již v roce 1971, výstavba zbylé části systému se ale poněkud protáhla. I proto si město vysloužilo mezi lidmi posměšný slogan: „Bielefeld – příjemné staveniště v Teutoburském lese“, což nejlépe odráželo vzhled centra města po dobu takřka čtvrt století.
Jelikož původní tramvaje Düwag GT8 do podzemních úseků nemohly, začal dopravce nakupovat již od konce 70. let vozidla uzpůsobená pro provoz na síti Stadtbahnu. Vozidla z produkce Düwagu řady M byla dodávána až do roku 1999. Další nové vozy již dodala firma HeiterBlick z Lipska společně s firmou Vossloh Kiepe (dnes Kiepe Electric), které uspěly v rámci konsorcia ve výběrovém řízení na dodání celkem 16 vozů s opcí na dalších až 25 kusů. Šestnáctka vozů obchodního jména Vamos (typ GTZ8-B) byla dodána v letech 2011 a 2012. V prosince 2017 poté dopravce moBiel využil krátce před vypršením termínu zmíněnou opci a objednal si 24 dalších vozů v prakticky identickém provedení.
Vozidla jsou řešena jako úzkokolejná o délce 35 m. V provozu se objevují ve dvouvozových soupravách. Spodní část vozů je zúžena na 2,30 m, neboť infrastruktura bielefeldského Stadtbahnu byla dělána s ohledem na tehdy běžnou šířku vozů 2,2/2,3 m. V úrovni nad nástupní hranou se však vozová skříň vozů Vamos rozšiřuje, a to na 2,65 m. Tím se podařilo docílit podstatného navýšení kapacity vozidel.
První z 24 objednaných vozů (celková hodnota kontraktu je cca 95 mil. €; tj. přibližně 2,45 mld. Kč) byl do Bielefeldu dodán večer dne 3. 12. 2020 a následující den došlo na nádvoří vozovny Sieker k jeho vykládce. Přeprava z Lipska byla zajištěna na silničním trajleru společnosti Universal Transport. Další dodávky by měly následovat v tempu přibližně jednoho vozidla měsíčně, takže celá dodávka by měla být dokončena do konce roku 2022. Ve vozovém parku nahradí nové vozy zbývající vozidla M8C z let 1982 až 1987, kterých má dopravce k dispozici rovněž 24.
Od původních vozů Vamos (GTZ8-B) z let 2011 a 2012 se liší ty nové na první pohled jen minimálně, byť technické inovace se pochopitelně odehrály (vozidla například disponují novým statickým měničem a úprav se dočkalo také stanoviště řidiče). S ohledem na to, že jsou postupně přizpůsobována nástupiště pouze pro provoz vysokopodlažních vozů, bylo možné objednat část z nově dodávaných vozidel (18 z 24 kusů) již bez výklopných schůdků.