Menu

Helsinky zprovoznily další tramvajovou trať

Tramvaj Škoda ForCity Artic v Helsinkách. Celkem je dnes ve městě v provozu 70 těchto tramvají, jejichž dodávky byly zahájeny ještě pod hlavičkou společnosti Transtech. (zdroj: Wikipedia.org, foto: Kevin.B)
Tramvaj Škoda ForCity Artic v Helsinkách. Celkem je dnes ve městě v provozu 70 těchto tramvají, jejichž dodávky byly zahájeny ještě pod hlavičkou společnosti Transtech. (zdroj: Wikipedia.org, foto: Kevin.B)
Stáhnout PDF
Tramvaje
24. 08. 2024 20:11
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Finská metropole uvedla dne 12. 8. 2024 do provozu novou tramvajovou linku číslo 13, jež obsluhuje 4,5 km dlouhou novostavbu tramvajové trati do části Kalasatama na severovýchodě města. Projekt tramvajové trati je součástí ambiciózního plánu města na vytvoření nových tramvajových tras, které by měly do konce třicátých let přinést zdvojnásobení délky tramvajových tratí v porovnání s rokem 2021.

Kalasatama byla původně průmyslová oblast na pobřeží moře s vlastním přístavem, který však byl na konci roku 2008 zrušen a uvolněné pozemky byly použity pro novostavby kancelářských i bytových domů. Již dnes žije v oblasti okolo 9 000 lidí, výhledově se do konce třetí dekády očekává nárůst na 25 000 stálých obyvatel a vytvoření cca 10 000 pracovních míst v dotčené oblasti.

Tramvajová trať byla zanesena do prvních verzí novodobého územního plánu pro Kalasatami, samotná výstavba byla nicméně schválena ze strany městské rady až dne 13. 6. 2018, další schvalovací procedury se odehrály během let 2019 až 2021, takže teprve v roce 2022 se začalo s hlavní částí stavby (vybrané přípravné činnosti byly zahájeny už o rok dříve). Kromě novostavby o délce 4,5 km byla součástí investiční akce i celková rekonstrukce již dříve existujících úseků tramvajových tratí v části Pasila o délce cca 1,5 km, jež nově zavedená linka číslo 13 využívá. Samotná stavba spolkla během dvou let 79,3 mil. € (cca 2,02 mld. Kč), návazné činnosti (úpravy silnic, přeložky inženýrských sítí, výstavba cyklostezek atp.) vyšly na dalších zhruba 100 mil. € (zhruba 2,55 mld. Kč).

Vedení tramvajové linky číslo 13 do někdejšího přístavu na východě města. (zdroj: město Helsinky)

Tramvajová trať je postavena převážně na samostatném tělese, přičemž stavbu významně usnadnila skutečnost, že její značná část je vybudována na místě někdejší spojovací železniční tratě do (bývalého) přístavu. Celkem linka číslo 13 obsluhuje 14 zastávek, z toho 9 na novém úseku, mezi nimiž průměrná vzdálenost dosahuje 525 m. Součástí novostavby je i krátký tramvajový tunel, jistou zajímavostí jsou pak zastávky se zatravněnými střechami.

Všechny koleje byly položeny do ledna 2024, zkušební provoz bez cestujících poté probíhal od 29. 4. do 31. 5. 2024, načež se vrátili na stavbu dělníci za účelem provedení dokončovacích prací. V červnu 2024 poté bylo oznámeno, že k zahájení provozu dojde 12. 8. 2024, byť původně se hovořilo až o termínu „podzim 2024“. Předpokládá se, že ročně využije služeb tramvaje mezi Kalasatami a železniční stanicí Pasila okolo čtyř až pěti miliónů cestujících.

Podobné články