Menu

HESS dodá až 250 trolejbusů do Lyonu

Do Lyonu již HESS od roku 2021 dodal 34 svých článkových trolejbusů, nyní naváže minimálně 80 dalšími. (zdroj: Wikipedia.org, autor: Neimedia)
Do Lyonu již HESS od roku 2021 dodal 34 svých článkových trolejbusů, nyní naváže minimálně 80 dalšími. (zdroj: Wikipedia.org, autor: Neimedia)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
31. 12. 2022 18:43
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Obří zakázka na obnovu vozového parku trolejbusů v největším francouzském trolejbusovém provozu, Lyonu, zná svého vítěze. Soutěž vypsaná na jaře letošního roku počítala s dodáním až 250 článkových parciálních trolejbusů, přičemž minimální odběr byl stanoven na 80 vozidel.

Nové trolejbusy mají nahradit nejen stávající flotilu vozidel Irisbus Cristalis (12m a 18m), ale i významně rozšířit celkový počet trolejbusů, neboť strategie města počítá s elektrifikací některých autobusových linek právě za využití technologie parciálních trolejbusů (konkrétně má jít o linky C5 a C25 a nově budovanou linku na bázi BRT, resp. ve francouzském pojetí BHNS). Pro HESS se jedná historicky o třetí vítězství v Lyonu. V roce 1999 dodala firma šest atypických trolejbusů na podvozku MAN pro linku C6, které lze vzhledem k jejich délce zařadit do kategorie midibusů. V roce 2020 poté švýcarský producent uspěl v soutěži na dodání až 34 kloubových parciálních trolejbusů, které začaly být do Lyonu dodávány od ledna 2021 (a dopravce využil i celou opci). Nyní přišlo sladké vítězství v soutěži na až 250 trolejbusů, což pro HESS představuje největší jednorázovou zakázku na dodávku trolejbusů v historii.

V celkovém hodnocení měla cena váhu pouze 40 %, zbylých 60 % bylo přerozdělováno za vybraná technická kritéria. S ohledem na to, že francouzská média informují o tom, že rozhodnutí bylo v závěru listopadu 2022 přezkoumáno odvolací komisí, lze usuzovat, že některý z neúspěšných uchazečů se proti vítězství HESSu odvolával. V tendru se měly sejít celkem tři nabídky, přičemž jména dalších účastníků nebyla prozatím uvedena, spekuluje se však, a vzhledem k omezenému tržnímu prostředí a nastaveným referenčním kritériím to lze i dovodit, že dalšími účastníky byly společnosti Solaris Bus & Coach a Van Hool. Dne 8. 12. 2022 ovšem představenstvo Sytral Mobilités definitivně oznámilo, že vítězství si odnese švýcarský producent, jenž má první vozy dodat před začátkem roku 2024.

Trolejbusy budou využívat v elektrické části technologie HESSu a ABB s tzv. DC/DC měničem, který zajišťuje galvanické oddělení mezi trolejí a zbytkem elektrické části vozidla, což snižuje požadavky na řešení dvojité izolace vozidla, která je jinak pro trolejbusy samozřejmostí (odvrácenou stranou je ovšem vyšší cena, hmotnost, složitost i omezená funkcionalita v případě, že dojde k poruše baterií či k uplynutí jejich životnosti). Baterie mají být použity na bázi článků LTO s kapacitou elektrické energie 57 kWh.

Rámcová smlouva může být čerpána v průběhu následujících osmi let. Jeden trolejbus má vycházet na 850 000 €, tedy přibližně 20,825 mil. Kč.

Podobné články