Švýcarský výrobce Carrosserie HESS AG dodal na počátku roku do francouzského Lyonu první z celkem 141 závazně objednaných trolejbusů, které producent ze země helvétského kříže vyrábí na základě vítězství v soutěži z konce roku 2022.
Lyon se již v roce 2018 rozhodl ve větší míře vsadit na parciální trolejbusy v rámci své strategie na zvýšení podílu bezemisních vozidel ve veřejné dopravě. Při prosazování studie si však dalo město poměrně na čas. Počátkem roku 2020 sice bylo uzavřeno výběrové řízení na novou generaci trolejbusů, předmětem dodávky ale bylo pouze 20 článkových vozů (s možností navýšení o dalších až 14 ks), jež byly vnímány jako prostá obnova vozového parku. Výhercem této soutěže se stal pro mnohé překvapivě HESS se svým modelem lightTram® 19 DC, který porazil Iveco, jež se snažilo proti vítězství HESSu neúspěšně protestovat. Dodávky vozů proběhly v průběhu roku 2021, přičemž bylo pořízeno všech 34 trolejbusů, které šlo v rámci smlouvy zakoupit.
Dlouho avizovaná zakázka na větší počet kloubových trolejbusů, které by jednak zcela vytlačily stávající generaci trolejbusů Irisbus Cristalis ETB o délkách 12 a 18 m z let 2004 a 2010, a současně by navýšily počet trolejbusů na úkor autobusů, byla vypsána až v roce 2021. Po několika úpravách bylo nakonec stanoveno, že bude po podpisu smlouvy dodáno 141 kloubových vozů a dalších 109 bude možné přikoupit v rámci opce. Celkem tedy může Lyon zakoupit až 250 trolejbusů, takže v součtu s dříve dodanými trolejbusy by ve městě mohlo jednou být 284 trolejbusů.
Výběrového řízení se měly účastnit značky HESS, Solaris a Van Hool s tím, že vítězství si odnesl opět HESS. Ten by měl jen v průběhu letošního roku dodat do města 58 trolejbusů, zbytek pak v roce 2026. První z letošní osmapadesátky, vůz ev. č. 2801, byl doručen v polovině ledna, a prakticky okamžitě zahájil zkušební jízdy. Dopravce o nich informoval ve své tiskové zprávě ze 17. 1. 2025. Trolejbus je již oděn do nových barev dopravce, do nichž se však postupně „převlékají“ od konce loňského roku také všechny další vozy lyonské MHD, včetně jen pár let starých „HESSů“ z předešlé dodávky (obsesí na nezbytnou změnu barviček bez ohledu na generované náklady tedy netrpí jen v Praze).
Doplňme, že řady trolejbusů Irisbus Cristalis zvládly prořídnout ještě před zahájením nové vlny dodávek. 12m vozy vyjely naposledy dne 20. 10. 2024 na linku C18, na níž byla následně kvůli rekonstrukci komunikací zahájena výluka. Z 55 kloubových vozů jich je v provozu už jen zhruba 35.