Dopravní podnik města Hradce Králové (DPMHK) uzavřel prováděcí smlouvu na dodávku 10 článkových mild-hybridních autobusů Iveco Urbanway hybrid 18m. Vozidla si dopravce objednal na základě loni uzavřené rámcové smlouvy podepsané v říjnu, jež předpokládala dodání až 31 vozů.
Jedna z největších zakázek na obnovu vozového parku královéhradecké MHD byla vypsána v červenci 2023 a nabídky do ní bylo možné po prodloužení termínu podávat do 5. 10. 2023. Kontrakt zahrnoval možnost dodání 11 autobusů o délce 12 m v klasickém dieselovém provedení, dále 4 vozů hybridních (ve skutečnosti mild-hybridních) o téže délce a až 16 článkových vozů, a to rovněž s mild-hybridním modulem. Kontrakt přilákal jediného uchazeče – společnost Zliner, jež nabízí autobusy značky Iveco Bus. Ta pak byla prohlášena vítězem tendru 24. 10. 2023. Objednávka na prvních jedenáct autobusů (oněch 11 vozů v čistě dieselovým provedení) v hodnotě 74,624 mil. Kč byla potvrzena až 13. 12. 2023.
Podle smlouvy měly být autobusy dodány do devíti měsíců od podpisu každé z prováděcích smluv, Zliner ovšem zvládl postavit vozidla v přesné specifikace dle DPMHK na dvůr dopravce již po pouhých dvou měsících od podpisu, načež autobusy vyjely již od 26. 2. 2024 do provozu s pasažéry, což je v podstatě logistický zázrak. Již při slavnostním představení jedenáctky Urbanwayů 12m bylo oznámeno, že DPMHK hodlá využít opce na pořízení i zbylých autobusů, jež již budou vybaveny mild-hybridním modulem. Smlouvu na prvních deset vozů – všech v článkovém provedení – uveřejnil dopravce dne 6. 5. 2024.
Jeden 18m Urbanway s mild-hybridním modulem v provedení pro DPMHK vychází na sumu 10,830 mil. Kč (bez DPH). Pohon vozů bude zajišťovat motor o výkonu 265 kW, převodovku tradičně dodá Voith (Voith NXT). Na kloubové vozy poskytl Zliner oproti 12m autobusům kratší záruku, a sice 36 měsíců, zatímco u kratších vozidel se jedná o 60 měsíců.
Připomeňme, že na jaře 2020 DPMHK testoval na svých linkách pod číslem 666 necelý měsíc 12m autobus Iveco Urbanway 12m Full Hybrid. Šlo o předváděcí vůz, jenž nakonec skončil svou pouť v Povážské Bystrici. Na rozdíl od nyní nakupovaných vozů šlo v tomto případě o plnohodnotný hybridní autobus, nikoli pouze s mrňavým mild-hybridním modulem. Výrobu těchto „pravých“ hybridů už Iveco v tichosti patrně opustilo, protože v aktuální nabídce výrobce nefiguruje.