Menu

ICN místo BN. Praha pořídí 20 midibusů od SORu

Dosud byl vyroben jen jediný vůz SOR ICN o délce 9,5 m. Snímek jej zachycuje na ul. Oderské dne 15. 6. 2023 během testování u dopravce ABOUT ME. (foto: Vojtěch Mařík)
Dosud byl vyroben jen jediný vůz SOR ICN o délce 9,5 m. Snímek jej zachycuje na ul. Oderské dne 15. 6. 2023 během testování u dopravce ABOUT ME. (foto: Vojtěch Mařík)
Stáhnout PDF
Autobusy
28. 06. 2023 20:19
Libor Hinčica
2 minuty čtení

Pražský DP dnes ve své tiskové zprávě informoval o využití trojice dříve uzavřených rámcových smluv na nákup nových autobusů. Celkem obohatí vozový park 79 autobusů tří různých typů dvou značek.

Asi nejmenším překvapením je využití částečného plnění z nedávno uzavřené smlouvy na dodání až 140 tzv. hybridních článkových vozů. S nimi bylo v soutěži nejúspěšnější Iveco, jež se šalamounsky vypořádalo s nastavením technických kritérií a doplnilo požadovanou externí zásuvku na nabíjení nikoli do klasického hybridního autobusu, ale do modelu Urbanway 18M, jenž vyžívá pouze tzv. mild-hybridní modul. DP Praha si za 210,8 mil. Kč objednal dvacítku těchto vozů.

Mimoto pokračuje čerpání rámcové smlouvy na dodání standardních dieselových autobusů, kde Iveco zastínilo konkurenci již v loňském roce, když opanovalo všechny tři tendry na dodání autobusů délek 12 m, 18 m a 14,5 m umožňující pražskému DP odebrat do konce roku 2027 až 253 vozidel. 100 z nich připadá na vozy Iveco Streetway 12M turecké provenience stavěné na platformě autobusů Otokar Kent C. DPP si počátkem letošního roku objednal 44 těchto autobusů, k nimž se nyní přidává za 190,7 mil. Kč dalších 39. Celkem tak bude do dubna 2024 ve službách pražského DP už 83 vozů tohoto typu a objednat bude už možné jen 17 kusů. Prozatím má DPP ve své flotile jen článkové Streetwaye, jejichž uvedení do provozu prozatím provázejí menší technické komplikace, a tak se avizované termíny výjezdu na linku prozatím odsouvají.

Jistou zajímavost představuje poslední z trojice aktuálně uzavřených smluv na dodávku midibusů. Ty jsou objednány na základě soutěže z roku 2019. Tehdy, přesněji 5. 8. 2019, vypsal DP Praha dvojici výběrových řízení na tzv. midibusy. V jednom případě šlo o vozy délky cca 8,01–10,0 m (kategorie Md; v počtu až 20 ks), ve druhém o vozy kategorie označené jako Md+, tedy v prodloužené verzi 10,1–11 m (v počtu až 40 ks). Druhé soutěže se účastnil ne nepřekvapivě v českém prostředí pouze Solaris Bus & Coach, jenž nabídl své Urbino 10,5, přičemž s výrobcem byla v závěsu za vyhlášením výsledku a uzavřením rámcové smlouvy podepsána první prováděcí smlouva na dodávku 20 vozů, na kterou v březnu 2021 navázala další na zbylých 20 vozidel, čímž došlo k naplnění celého kontraktu. Všechny autobusy byly zařazeny do provozu mezi prosincem 2020 až říjnem 2021 (ev. č. 2301–2340).

Soutěž nabízející vyhlídku dodání dvacítky vozů kategorie Md, jež mohly být na rozdíl od vozů Md+ i částečně nízkopodlažní, byla poněkud napínavější. Opět se jí účastnil Solaris (s výběhovým Urbinem 8,9 LE), druhým hráčem v ringu byl SOR se svým (neméně výběhovým) vozem SOR BN 9,5, který se s cenovkou 5 148 800 Kč/vůz stál vítězem klání. Právě s ním byla dne 14. 2. 2020 podepsána smlouva, na jejímž základě mohl DP objednat vozy až do roku 2025. Učinil tak až letos, a to v celém rozsahu oněch 20 vozů, jež by měly být dodány nejpozději do března 2024. Nicméně SOR v mezičase výrobu autobusů SOR řady BN ukončil, takže bylo nutno mezi DPP a výrobcem dojednat změnu předmětu plnění ve smyslu dodání novější verze vozidla, a sice modelu ICN 9,5. Taková změna přitom lze v zákonem vymezených případech realizoval (vzpomeňme, například náhradu karoserií ukrajinského výrobce Bogdan za český SOR v projektu trolejbusů pro Jihlavu, anebo přechod na IV. generace Trollina v rámci rámcového kontaktu na dodávku trolejbusů Škoda 26/27 Tr pro Plzeňské městské dopravní podniky).  

Ve vozovém parku mají vozy ICN 9,5 nahradit celou flotilu vozů SOR BN 8,5 u pražského DP. Těch si dopravce v letech 2010 a 2011 nakoupil celkem 20, navíc přibyl v roce 2016 jeden původně předváděcí vůz (prototyp s motorem EURO VI), takže jejich počet stoupl na 21. Z nich však již bylo šest z provozu odstaveno.

„Ícéenko“ v délkové kategorii 9,5 m prozatím vzniklo jenom jedno. Vyrobeno bylo v loňském roce a v březnu se poprvé objevilo v rámci předváděcích jízd u dopravce CDS Náchod. Od něj putoval vůz do Prahy, nikoli však k DPP, ale k dopravci ABOUT ME, jenž vůz nasazoval od 31. 5. do 21. 6. 2023. Následně by si měl autobus otestovat další z pražských soukromníků – dopravce STENBUS.

Podobné články