Společnost ICOM transport zařadila do provozu svůj první autobus Setra pětistovkové řady v částečně nízkopodlažním provedení (LE; low entry). Novinka představená v březnu 2023 vstoupila do sériové výroby v letošním roce, kdy byla po deseti letech ukončena produkce úspěšného předchůdce v podobě modelové řady S 400 LE (v rámci skupiny Daimler Buses interně označované jako MC 400 LE).
V České republice se nejprve objevilo několik předváděcích vozů nové generace, z nichž některé zasáhly i do provozu s pasažéry, k zákazníkům se dostaly první kusy na konci prázdnin, když dva vozy pořídila společnost TO EUROPE zajišťující subdodávky na linkách Pražské integrované dopravy (pro ČSAD Střední Čechy), která následně v říjnu uvedla do provozu ještě třetí vůz. Větší flotilu vozů si tradičně objednala skupina ICOM, která první vůz uvedla do provozu v říjnu v oblasti Havlíčkobrodska
Připomeňme, že Setra řady 500 je v low entry verzi nabízena ve čtyřech délkových variantách rozlišených jako typy S 510 LE (10,51 m), S 515 LE (12,21 m), S 516 LE (12,92 m) a S 518 LE (14,52 m), z nichž poslední je třínápravová. Kromě homologace ve třídě II pro linkovou dopravu si lze autobusy pořídit i v konfiguraci pro městský provoz (třída I). Ačkoli výrobce v rámci tiskové zprávy při představení „pětistovkové“ LE modifikace uváděl, že jde v porovnání s dřívější verzí o novinku, ve skutečnosti byla i řada S 400 LE dodávána v homologaci pro třídu I.
Prozatím se v ČR vyskytují pouze vozy výchozí verze S 515 LE. ICOM si objednal autobusy se standardně montovaným motorem OM 936 Euro VI o výkonu 220 kW bez mild-hybridního modulu, který je spřažen s šestistupňovou manuální převodovkou (Mercedes-Benz GO 190-6). Kapacita každého z vozů činí 42 sedících a 47 stojících pasažérů. Podle sdělení ICOMu vyšel jeden vůz S 515 LE na 5,6 mil. Kč (bez DPH).
Přestože prozatím vozí u ICOMu cestující jen jediná nová Setra LE, do konce roku by se měla jejich flotila výrazně rozšířit. Celkem by mělo ke skupině zamířit přes 60 vozů, z toho téměř 20 v nejkratší modifikaci S 510 LE a tři v třínápravovovém provedení S 518 LE. Většina autobusů bude dodána v tradiční kombinaci bílé s modrým pruhem ve spodní části karoserie (laku ICOMu), nebudou ale chybět ani tři vozy v barvách Pražské integrované dopravy a dva v provedení pro IDS JMK. Kromě ICOMu a již zmíněné společnosti TO EUROPE by měla převzít v letošním roce low enty Setry řady 500 ještě Umbrella. Ta odebere vozy v zajímavé specifikaci se silnějším motorem (260 kW), automatickou převodovkou ZF EcoLife 2, tzv. systémem kamer 360° či s integrálními zrcátky.