Maďarská společnost Ikarus se dočkala dílčího úspěchu na domácí půdě. Státnímu dopravci Volánbusz dodá až 20 elektrobusů Ikarus 120e, které budou přerozděleny mezi šest měst. Největší porce vozidel se může dočkat městečko Komló, které by mohlo převzít až sedm vozů, šest má zamířit do města Tata, tři do Balatonfüredu, dva do Komárom a po jednom kuse by měla obdržet města Hajdúszoboszló a Keszthely.
Výběrové řízení na pořízení až dvacítky elektrobusů (pouze 15 z nich je fixně objednáno, dalších 5 může být přikoupeno v rámci opce) bylo vypsáno už na jaře letošního roku, a přestože se jej zúčastnily čtyři firmy, Ikarus, resp. jeho dealer na maďarském trhu, zůstal v tendru nakonec osamocený. Dalšími třemi účastníky byli výrobci MAN Truck & Bus, Iveco Bus a Yutong. Soutěže se kupodivu neúčastnil čínský producent BYD, který má přitom v Maďarsku svůj výrobní závod a který již dříve Volánbuszu početnou flotilu elektrobusů dodal. Yutong a maďarský zástupce Iveca nepředložili ve správné (platné) formě bankovní záruku, zatímco MAN udělal v nabídce výpočtové chyby. Trojice tak byla vyloučena a dne 29. 10. 2024 mohlo dojít k podpisu smlouvy s Ikarusem, který jako jediný zvládl nabídku bez chyb.
Nákup vozidel je financován primárně z prostředků maďarské agentury pro rozvoj dopravy HUMDA, která poskytne na projekt 4,4 mld. forintů (cca 277,2 mil. Kč). Další finance přisype do projektu maďarské ministerstvo energetiky, takže Volánbusz nebude muset ze svých zdrojů už nic přidávat.
Ačkoli se Ikarus nedávno chlubil na veletrhu InnoTrans v Berlíně svou novou verzí elektrobusu označovanou jako V4, vozidla pro Volánbusz budou odpovídat ještě staršímu modelu V3, i když má jejich dodávka proběhnout až za rok. To je bezpochyby velké překvapení, protože Ikarus ve skutečnosti není svébytným výrobcem kompletních vozidel a elektrobusy, které na evropský trh pod tradiční značkou dodává, jsou jen mírně upravené vozy z produkce čínské společnosti CRRC. Zavedení novějšího modelu by tedy nemuselo být tak komplikované, přesto padla volba na starší koncepci.
Každý z elektrobusů pro Volánbusz má pojmout 85 cestujících, z toho 30 sedících. Pohon zajistí synchronní elektromotor t-DRIVE-MD2021 o nominálním výkonu 160 kW, baterie budou použity tradičně lithium-železo-fosfátové (LFP) o kapacitě elektrické energie 314 kWh, které by měly dle výrobce poskytnout za příznivých podmínek dojezd až 300 km na jedno nabití. Vyššímu dojezdu jistě napomůže použití naftového topení, které si Volánbusz přiobjednal v rámci příplatkové výbavy. V elektrobusech nebude pochopitelně chybět ani klimatizace, kamerový systém, USB nabíječky, moderní informační systém atp. Ikarus poskytne na vozidla záruku 36 měsíců a 72 měsíců na trakční baterie.
Nabíjení vozidel bude probíhat na nabíjecích stanicích buďto v garážích dopravce či na autobusových nádražích. Zřízení nabíječek zajistí společnost Mobiliti Volánbusz Kft., v níž má Volánbusz, jak už název napovídá, vlastnický podíl.
Připomeňme, že doposud dodal Ikarus na maďarský trhu jen 12 elektrobusů pro město Székesfehérvár, v němž má výrobním závod. Také zde byla odběratelem vozů společnost Volánbusz, přičemž k předání došlo již před dvěma lety (27. 10. 2022). Od té doby se společnosti zadařilo prodat několik autobusů také na polském trhu.