Překvapivého vítěze má v září 2024 vypsaná soutěž na dodávku osmdesáti elektrobusů pro varšavského městského autobusového dopravce MZA (Miejskie Zakłady Autobusowe). Obě části – na dodávku 50 článkových i 30 standardních vozů – ovládl španělský výrobce Irizar.
Výrobci z Pyrenejského poloostrova výrazně roste apetit po dobývání nových teritorií. Po propadu, který firma zažila v souvislosti s řáděním koronaviru (významnou část produkce Irizaru tvoří zájezdové autobusy, jejichž prodej se během Covidu-19 prakticky zastavil), se společnost vrátila k růstu a rok 2023 uzavírala s rekordním obratem 895 mil. € (a s 3 068 prodanými vozy), což představovalo oproti roku 2022 nárůst o 40 %. Letošní rok by měl být ještě velkolepější, když se očekává prodej 3 700 vozů a obrat 970 mil. €.
V Polsku Irizar debutoval se svými elektrobusy teprve v loňském roce, kdy dodal sedm elektrobusů typové řady ie tram (o délce 12,1 m) do Krakova. Poté zkoušel neúspěšně účast ve výběrových řízeních ve Wrocławi a Tarnówě, kde jej v obou případech porazil Solaris.
V září 2024 vypsal dopravce MZA soutěž s rozdělením na dvě části (50 článkových a 30 standardních vozů), přičemž zájemci se mohli hlásit do každé z nich samostatně. Tendr na 12m vozy přilákal vedle Irizaru ještě čínský Yutong a španělsko-polský Solaris Bus & Coach. Nejlepší cenovou nabídku podal Irizar, následovaný Yutongem (potažmo jeho polským dealerem, společnostní BUSNEX) a nejvyšší cenu předložil Solaris Bus & Coach. Nabídková cena měla váhu 70 %, dalších 30 % se rozdělovalo za vybraná technická kritéria (včetně ne/umístění solárních panelů na střeše vozu) a poskytnuté garance. Tím v celkovém hodnocení sice došlo k tomu, že Solaris mírně (81,18 ku 81,12 %) přeskočil Yutong, na porážku Irizaru, který posbíral 88,79 %, to ale nestačilo. Doplňme, že Irizar nabídl jeden vůz za částku vycházející v přepočtu na pouhých 12,85 mil. Kč (2,20 mil. zlotých) bez DPH.
Druhá část soutěže týkající se 50 kloubových vozidel měla kupodivu počet účastníků nižší, když nabídky podal jen Solaris a Irizar, přičemž také tentokrát nabídl Irizar lepší cenu, takže získal plných 70 %, zatímco Solaris 68,43 %. Tento malý rozdíl (1,57 %) se v technických kritériích podařilo smazat Solarisu jen nepatrně, když skončil tak jako tak v poli poražených s rozdílem 1,22 % (Irizar posbíral 93,73 %, Solaris 92,51 %). V příkladě kloubových vozů činila nabídková cena Irizaru 3,62 mil. zlotých na vůz bez DPH, tedy zhruba 21,16 mil. Kč.
Nákup elektrobusů se má odehrát za výrazné podpory Evropské unie. Všechna vozidla standardní délky musí být předána nejpozději do 30. 1. 2026, kloubové do 27. 2. 2026.