Menu

Italský Janov vypsal tendr na 112 trolejbusů

Prezentace novotou zářícího trolejbusu Van Hool AG300T v březnu 2007 v Janově. (zdroj: WIkipedia.org; foto: Ale Sasso)
Prezentace novotou zářícího trolejbusu Van Hool AG300T v březnu 2007 v Janově. (zdroj: WIkipedia.org; foto: Ale Sasso)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
08. 07. 2023 18:26
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Janov (Genova) udělal další krok k realizaci svého obřího trolejbusového projektu, který se, jak už to v Itálii bývá dobrým zvykem, rozhodně nevyvíjel v uplynulých letech bezproblémově. Poté, co v roce 2019 přístavní město oznámilo své velkolepé plány na rozvoj trolejbusové dopravy na bázi BRT (Bus Rapid Transit) koridorů, přišla studená sprcha v podobě rozhodnutí příslušného ministerstva, které odmítlo na projektu finančně participovat pro nesplnění stanovených podmínek. Metropole Ligurie proto musela svůj záměr přepracovat a o podporu žádat znovu, přičemž napodruhé již byla úspěšnější.

Trvalo však až do podzimu 2022, než byla vypsána soutěž na zhotovitele čtveřice městských koridorů, z nichž tři mají být obsluhovány článkovými parciálními trolejbusy a jeden elektrobusy s příležitostným nabíjením (Opportunity Charging). Zhotovitel byl vybrán na počátku letošního roku, přičemž stavba by měla být postupně dokončena v letech 2024 a 2025. Její součástí je mj. vybudování 17 nových měníren.

Nyní se dopravce AMT Genova začal poohlížet i po vozidlech, která budou jeho nový páteřní systém povrchové dopravy obsluhovat. Dne 29. 6. 2023 bylo vydáno oznámení, na jehož základě mohou účastníci, kteří splní poměrně drakonické podmínky z hlediska dosažených obratů a finančního objemu uzavřených kontraktů, do konce července požádat o účast v tendru, který zahrnuje dodání 112 parciálních článkových elektrobusů a 27 elektrobusů pro příležitostné nabíjení, jež mají být rovněž článkové. Zatímco dodávka elektrobusů má proběhnout ve dvou etapách do června 2024 (12 ks) a října 2024 (15 ks), trolejbusy mají být všechny připraveny na startovní čáře k 31. 12. 2025. Hodnota obou kontraktů činí 123,75 mil. € (cca 3 mld. Kč), z toho na trolejbusy je alokováno 100,8 mil. € (zhruba 2,4 mld. Kč; 21,33 mil. Kč/vůz). Vozidla mají být financována z národního plánu obnovy a odolnosti naplněného z větší části evropskými penězi.

U trolejbusů i elektrobusů je striktně vyžadováno, aby šlo o vozidla s designem „tram-look“, tedy křivkami, které vozy jednoznačně odliší od konvenčních autobusů. Takové vozy by mohl nabídnout Solaris Bus & Coach (Trollino MetroStyle), Van Hool (Exqui.City), HESS (lightTram) a teoreticky také Iveco (Crealis). Trolejbusy mohou mít délku max. 18,75 m. Janov tedy rezignoval na možnost pořízení tříčlánových vozidel, z nichž jedno v roce 2019 (zapůjčený vůz Van Hool Exqui.City z Lince) krátce testoval. Zajímavostí je požadavek na vybavení dvojicí plošin pro vozíčkáře, z nichž jedna musí být umístěna u druhých dveří (ta je požadována jako ručně výklopná) a druhá u třetích (ta má být elektricky ovládaná).

Dopravce současně plánuje vypsat v nejbližší době soutěž na dodání 38 elektrobusů délky cca 8 m, které mají vyjít na přibližně 18 mil. € (cirka 426 mil. Kč), které budou odčeprány z úvěru, který si město sjednalo.  

Připomeňme, že součástí Janova je trolejbusová doprava od roku 1997 (předtím zde trolejbusy jezdily v letech 1938 až 1973), přičemž v provozu je jen jediná linka (číslo 20). Flotila místního vozového parku je tvořena pouze 17 trolejbusy Van Hool AG300T z let 2007 a 2008.  

Podobné články