Italská metropole se dočká do konce roku 2026 významného omlazení vozového parku autobusů prostřednictvím nových elektrobusů. Výběrové řízení vypsané v červenci 2023 ovládlo ve všech třech jeho částech Iveco Bus se svými modely E-way 12M a E-way 18M. Hodnota kontraktu je více než 300 mil. € (cca 7,35 mld. Kč).
Více než čtyři stovky elektrobusů představují dosud největší jednorázovou objednávku na tento druh vozidel na Apeninském poloostrově, a současně největší úspěch značky Iveco Bus s jejími elektrobusy, pro nějž používá obchodní jméno E-way a které momentálně vyrábí pouze závod společnosti Heuliez Bus (ta je stejně jako Iveco Bus součást FPT Industrial) ve Francii.
Soutěž byla rozdělena na tři části, přičemž do každé z nich se mohli výrobci hlásit samostatně. Dělení bylo provedeno podle garáží, do nichž mají být elektrobusy předány, a podle délkových kategorií. Třebaže svět internetu oběhla vizualizace 18m E-waye (ostatně na úvod článku jsme ji použili i my), zástupců této délkové kategorie bude pouze 15, přičemž všechny budou předány do garáží Grottarossa. Do téže garáží a do garáží Tuscolana pak zamíří 194 dvanáctimetrových elektrobusů, zatímco zbylých 202 vozů (rovněž o délce 12 m) si rozeberou v garážích Trastevere, Portonaccio a Tor Sapienza.
Iveco Bus uspělo ve všech třech částech, přičemž dodávky mají být zahájeny ještě v roce 2024. V jeho posledním čtvrtletí by měl Řím převzít hned 110 elektrobusů. Zbytek bude následovat v průběhu roku 2025 s ukončením dodávek do dubna 2026. Po dokončení tohoto nákupu by mělo průměrné stáří vozového parku římských autobusů klesnout k hranici pěti let a být údajně na jedné z nejnižších úrovní v rámci EU. Součástí kontraktu je také desetiletý full-service, který zajistí společnost Romana Diesel – dealer Iveca pokrývající region Lazio, jehož centrem Řím je.
Elektrobusy E-way vyráběné od letošního roku mají být vybaveny již vlastními bateriemi z produkce FPT Industrial, které byly oficiálně představeny v loňském roce na veletrhu Busworld v Belgii a které jsou výrobce nabízeny komerčně (může si je tedy pořídit teoreticky i kdokoli mimo skupinu FPT Industrial). Montáž těchto baterií má probíhat v závodě v italském Turíně. Každý bateriový box má kapacitu elektrické energie 69,3 kWh, přičemž je možno zvolit si pro 12m vůz pět až sedm těchto bateriových packů (346, 416 nebo 485 kWh), u článkového vozu pak šest až devět (416, 485, 554 nebo 624 kWh). Jaká konfigurace bude použita u vozidel pro Řím, nebylo prozrazeno.