Již od 7. 10. 2023 se otevřou brány bruselského výstaviště, který přivítá po covidem vynucené pauze veletrh Busworld, v jehož rámci je očekáváno představení několika novinek. Jednou z nich má být i nové provedení autobusu Iveco Crossway, který tvoří nosnou část produkce italské značky.
Éra Crosswaye se začala psát v roce 2006, kdy byl představen coby linková (a tudíž levnější) varianta modelu Arway, jenž si odbyl svou premiéru už o rok dříve. Zatímco Arway, jenž neměl potenciál oslovit tak široké spektrum zákazníků, z nabídky v roce 2014 zmizel, Crossway se v ní drží stále a představuje dnes co do počtu vyrobených vozů nejúspěšnější model (linku opustilo již více než 59 000 vozů), jenž kdy opouštěl závod ve Vysokém Mýtě, tedy v součtu s částečně nízkopodlažní verzí Crossway LE, která nabídku doplnila od roku 2007. Crossway (LE) prošel během let řadou inovací, z nichž ta nejvýznamnější se odehrála v roce 2014, kdy s příchodem normy EURO VI byl přepracován design obou masek (při zachování tvarového řešení karoserie), kdy přednímu čelu nově dominoval výrazný nápis IVECO a nové řešení světel. Současně došlo k úpravám délkových provedení (nejmenší 10,6m verze byla protažena na délku 10,8 m, prodloužená modifikace 12,8 m nabobtnala na 13 m) a doplnění obchodního jména o nové přídomky dle provozního určení (LINE, CITY, PRO, POP). Na platformě Crosswaye se poté zrodila i nová verze modelu Evadys.
Nyní se Crossway dočká další inovace, která byla dlouho dopředu avizována. Prozatím ovšem Iveco drží veškeré detaily o novém vozidle pod pokličkou a na veřejnost unikla podle všeho dosud jen jediná fotografie (nadto patrně příbuzného modelu Evadys), kterou je uvozen i tento článek.
Crossway by měl být k dispozici nadále ve středněpodlažní i částečně nízkopodlažní verzi s dieselovým i plynovým pohonem, mild-hybridním modulem a nově i jako elektrobus. Výroba bude probíhat stále ve Vysokém Mýtě, v případně středněpodlažní verze v délkách 12 m a 13 m i v Turecku, kde byla zahájena výroba v roce 2021 (nejprve šlo o ověřovací sérii čítající desítky kusů, v roce 2022 se jednalo už o cca 300 autobusů), přičemž část produkce z tohoto závodu směřuje po moři do Itálie na finální dokončení do Foggii.
Sériová výroba nového Crosswaye by měla být zahájena již od ledna 2024, a to i v elektrické verzi, prozatím v třídě I (městský vůz). Linková verze (třída II) by se měla přidat od poloviny roku 2024. Na podrobnosti si však budeme muset ještě počkat.