Jen pár dnů po oficiální premiéře (12. 10. 2022) mild hybridního kloubového vozu Urbanway 18m s pohonem na CNG v Lyonu se v Madridu na veletrhu FIAA ukázal veřejnosti další hybridní vůz nesoucí logo Iveco Bus – vůz Crossway LE Hybrid vyráběný v České republice.
Hybridní městské autobusy jsou v portfoliu značky Iveco zastoupeny s přestávkami již od roku 1990, masovějšího rozšíření se dočkaly po roce 2011, kdy byl na trh uveden model Citelis se sériovým hybridním pohonem, jenž byl po generačním střídání nahrazen hybridním Urbanwayem, potažmo novou verzí příbuzného Crealisu.
V říjnu letošního roku byl v Lyonu oficiálně představen i první 18m vůz Urbanway 18m Hybrid, který by měl dle slov výrobce uspořit až 16 % paliva. Současně byl v plynové modifikaci doplněn do výrobního programu analogicky i 18m Crealis. První dodávky nových autobusů by měly být zahájeny k zákazníkům již na konci letošního roku.
Navzdory názvu autobusu platí, že nejde v tomto případě o klasický hybridní autobus, ale o tzv. mild hybrid, tedy technologicky značně odlišné řešení od dříve nabízeného „full hybridu“. Vozidla budou vybavena jen menším elektromotorem o špičkovém výkonu 35 kW (trvalý výkon 25 kW) a bateriemi na bázi článků LTO s celkovým napětím 48 V a kapacitou elektrické energie 1 kWh. Elektrická energie je používána především pro nastartování vozidla, které využívá režimu START-STOP. Dieselový motor odpovídá typu Cursor 9 s výkonem 265 kW, který je spojen s automatickou převodovkou Voith DIWA NXT. Stejné komponenty jsou použity i pro délkové modifikace 10,5 m a 12 m (CNG), které si odbyly premiéru v červenci letošního roku. K dispozici by měla být i vozidla pro dieselový pohon, přičemž zde se počítá s využitím syntetické nafty (XTL; X-To-Liquid). Dodavatelem mild hybridního systému je společnost Voith.
Naprosto identický řetězec – motor Cursor 9, převodovku Diwa NXT i elektromotor s výkonem max. 35 kW – využívá i další novinka v portfoliu Iveca v podobě Crossway LE Hybrid, který se dočkal premiéry na veletrhu FIAA v Madridu dne 17. 10. 2022. Také v tomto případě se tedy jedná o mild hybridní autobus, nikoli plnohodnotný hybrid. Dostupný má být vůz jak v plynové verzi, tak v dieselové (opět pro pohon syntetickou naftou), přičemž autobus je možné si objednat tradičně s homologací pro městský provoz (třída I) nebo meziměstský (třída II). V plynovém provedení obdržel mild hybridní Crossway LE s pohonem na CNG v minulém týdnu cenu Sustainable Bus of the Year 2023 v kategorii meziměstských vozů. Výroba autobusů bude probíhat ve Vysokém Mýtě, další parametry výrobce prozatím k vozidlu neuvedl.