Minulý týden, 13. října 2022, vypsal italský Janov tendr na zhotovení projektové dokumentace a následnou výstavbu tří nových trolejbusových tratí, které budou součástí systému čtyř tzv. assi di forza (možno přeložit jako „silové osy“ ve smyslu páteřních koridorů). Tyto osy mají být řešeny ve formě metrobusových koridorů, zpravidla s pomocí vyhrazených silničních pruhů a preference na křižovatkách.
Původně bylo v plánu zavést trolejbusy na všechny čtyři osy, pak se ale začaly ozývat protestní hlasy některých spolků, kterým se trolejbus nelíbil. S ohledem na tyto hlasy začali někteří politici Janova zamýšlet plné nahrazení trolejbusů v projektu elektrobusy a dokonce byla do Říma podána v tomto smyslu i oficiální žádost. Italské Ministerstvo udržitelných infrastruktur a mobility (Ministero delle infrastrutture e della mobilità sostenibili) coby tradiční podporovatel trolejbusové dopravy se ovšem postavilo proti tomu, aby byly elektrobusy zavedeny všude, a to především s odkazem na ekonomickou nevýhodnost takovéhoto řešení, a tak si trolejbusy uhájily svou pozici na třech (východní, západní a centrální) ze čtyř osách, přičemž jedinou výjimku představuje severně ležící údolí Valbisagno, ve kterém se mají objevovat elektrobusy s rychlodobíjením. Trolejbusy budou na oněch třech osech jezdit pod dráty jen částečně, budou tedy nakupovány v provedení s bateriemi. Původní řešení z doby před zhruba pěti lěty přitom počítalo s tím, že se bude drátovat všude. Autorem pozměněného návrhu silových os počítajícího se dvěma druhy použitých vozidel je společnost Italferr patřící pod italské státní dráhy FS.
Tendr na trolejbusové osy počítá s rozpočtem 136 955 722,23 mil. EUR bez daně, což je nyní v přepočtu 3,36 mld. Kč. Nabídnutá cena bude mít v hodnocení jen 20% váhu, 80% váhu bude mít technické řešení. Vyprojektování má proběhnout během 90 dní, další více než tři roky, celkem 1 198 dní, má probíhat výstavba. Nabídky musí být podány elektronicky do 1. prosince 2022, jejich otevírání proběhne 2. prosince v 9:30 místního času. Kromě této nabídky je ještě opčně poptávána výstavba P + R terminálu v janovské východní čtvrti Quarto, v odhadované hodnotě cca 15 mil. EUR.
Paralelně s tendrem na výstavbu trolejbusových tratí se rozběhl tendr na realizaci elektrobusového koridoru do Valbisagna, jenž má odhadovanou hodnotu 44 412 115,67 EUR bez daně, což je nyní v přepočtu zhruba 1,092 mld. Kč.
Výběrová řízení na nová vozidla budou vypsána později, jednat se bude o 145 18metrových trolejbusů a elektrobusů. Celkem se Janov může těšit na externí prostředky ve výši 471 mil. EUR. Práce musí být dokončeny do roku 2026, jelikož finance potečou z Národního plánu obnovy a odolnosti, a tedy z unijního penězovodu. Janov ještě zvažuje realizaci páté osy, a to za pomocí elektrobusů. O prostředky na tento pátý koridor si zažádala janovká radnice u italské vlády loni.