Dlouho očekávané mamutí výběrové řízení na dodávku nových trolejbusů v kanadském Vancouveru je realitou. Dne 16. 5. 2024 vypsal TransLink (spadající pod jurisdikci provincie Britská Kolumbie) soutěž počítající s možností dodání až 512 parciálních trolejbusů. Základní kontrakt zahrnuje dodání 107 vozidel, zbylých 405 vozů může být dle potřeby přikupováno v rámci využití opcí.
Pokud by došlo k vyčerpání celého kontraktu, byla by flotila trolejbusů oproti současnému stavu prakticky zdvojnásobena. Dnes bychom totiž ve Vancouveru napočítali jen 262 trolejbusů (z toho 74 článkových), jež byly dodány v letech 2005–2009. Na jejich výrobě společně kooperovali výrobci Vossloh Kiepe (dnes opět Kiepe Electric) v roli dodavatele elektrické části a lokální New Flyer v pozici výrobce karoserií a finálního zhotovitele). Stejný tandem byl pak úspěšný i v dodávkách trolejbusů pro Seattle, San Francisco a Philadelphii v USA. Zdali však nyní naváže na dřívější úspěchy v nové zakázce pro Vancouveru zůstává s otazníkem.
Společnost Kiepe Electric pozice v oblasti dodávek trolejbusových výzbrojí prakticky vyklidila, New Flyer byl pak k otázce produkce trolejbusů v posledních letech poněkud zdrženlivý (neúčastnil se například ani tendru na dodávku vozů pro další severoamerický provoz v Daytonu), na druhé straně potenciální objem zakázky ve Vancouveru by mohl být i pro tradičního kanadského výrobce zajímavý, ostatně v loňském roce zde přece jen jeden moderní trolejbus prezentovala.
Trolejbus jako vstupenku na americký trh pak vnímá zjevně španělsko-polský Solaris Bus & Coach (člen skupiny CAF), který již v loňském roce otestoval jedno své 12m Trollino v ulicích města a letos definitivně oznámil, že hodlá na trh Kanady a Spojených států vstoupit, přičemž se počítá s lokální výrobou (ta je s ohledem na podmínky ochrany trhu prakticky nutností), kdy se konstrukce vozidel bude od těch evropských – vzhledem k odlišným normám – výrazně odlišovat. Zakázka na trolejbusy pro Vancouver může být pro Solaris relativně jednoduchou cestou, jak získat obří referenci.
Budoucnost trolejbusů ve Vancouveru, jež jsou součástí města od roku 1948, byla dlouho skloňována. Podobně jako v řadě dalších měst byla i zde přetřásána otázka, zda by nebylo vhodnější trolejové vedení snést a nahradit trolejbusy módními elektrobusy. Hned několik studií však prokázalo, že by takovým krokem výrazně vzrostly náklady, a to jak ty pořizovací, tak provozní a údržbové. Naopak trolejbusy – resp. přesněji řečeno parciální trolejbusy s trakční baterií – se ukázaly jako nejekologičtější a nejekonomičtější řešení současně.
Zakázka počítá pevně s dodáním jednoho předsériového vozidla a 106 sériových o délce 12 m (potažmo 40 stop), v rámci opce je pak možné nakoupit až 201 trolejbusů standardní délky a 203 o délce cca 60 stop (18,3 m). Termín podání nabídek byl stanoven na 30. červenec 2024.