Menu

Jekatěrinburg slibuje 80 nových tramvají a 50 nových trolejbusů

Jediný Avangrad v jekatěrinburském trolejbusovém parku dodaný letos na jaře (foto: Rezident)
Jediný Avangrad v jekatěrinburském trolejbusovém parku dodaný letos na jaře (foto: Rezident)
Stáhnout PDF
Tramvaje
08. 10. 2023 20:19
Vít Hinčica
1 minuta čtení

Primátor Jekatěrinburgu, Aleksej Orlov, na počátku října 2023 při příležitosti konání mezinárodního fóra 100+ TechnoBuild uvedl, že město plánuje pořídit 80 tramvají, 50 trolejbusů a 60 plynových autobusů. V případě tramvají ovšem bude potřeba koncesionáře, díky kterému bude možné realizovat kromě nákupu tramvají i další investice a především pak vytáhnout z rozpočtu Ruské federace a Sverdlovské oblasti daleko větší prostředky, než kdyby město nakupovalo tramvaje bez účasti soukromého kapitálu.

Slavností zahájení jízdních zkoušek na nové trati do čtvrti Akademičeskij se odehrálo 6. září 2023. Kdy se po této trati svezou cestující, se ještě neví, poslední slib politiků ze září 2023 hovoří o lednu 2024. (foto: Boris Jarkov)

Rozsah koncese nebyl dosud představen, uchazeč, podnik Movista Regiony patřící pod skupinu Movista, která již přes jinou účelově založenou společnost spravuje Věrchněpyšminskij tramvaj, sám předložil městu nabídku a to se jí nyní zabývá. Veřejnost se dozvěděla jen to, že je v plánu příchod 60 dvoučlánkových a 20 tříčlánkových tramvají, což ale postačí na obnovu zhruba jen čtvrtiny stávajícího jekatěrinburského tramvajového parku, jenž je nadále tvořen ze zhruba 70 % Tatrovkami. Dále koncese předpokládá obnovu jedné tramvajové vozovny, stavbu dvou měníren, obnovu a případnou novostavbu neurčeného počtu tratí. Už v září 2023 primátor sliboval, že by mohlo do konce roku 2023 přijít do města 20 nových tramvají, které by v rámci právě vzpomínané koncese zamířily na novou, cca 4,5 km dlouhou trať do čtvrti Akademičeskij na jihozápadě města. Nicméně tuto stavbu dlouhodobě provázejí problémy a zkoušky s tramvajemi byly zahájeny teprve na konci tohoto léta, ačkoli měla být trať, již po jednom delším odkladu, otevřena už loni. Dále není jasné, kdo by tak rychle tramvaje vyrobil, tedy pokud už nebyla koncese dohodnuta dříve a pro veřejnost se pak nyní sehrává jen teatrální představení.

Ostatně skupina Movista je poměrně zajímavý podnik: založen byl teprve roku 2020 a s nabídkami na získání koncese postupně proniká do ruských měst, například Permi či Jaroslavli. V Krasnojarsku taktéž letos získal navzdory protestu některých zastupitelů koncesi, avšak před pár dny se ukázalo, že část stávající tramvajové sítě, kterou měla moskevská společnost modernizovat, opraví město za krajské peníze. Proč, to se nelze dozvědět. Jak už jsme nedávno ukázali na příkladu Volgogradu, většinu prostředků na dohodnuté investice v případě koncesí vkládá do rozvoje tramvajové dopravy Ruská federace a příslušná města a kraje nebo regiony, přičemž pro soukromý subjekt se jedná o minimální riziko. V květnu 2023 navíc policie zadržela ředitele skupiny Movista a několik dalších lidí spjatých s touto skupinou a momentálně s nimi probíhá trestní řízení ve věci nabízení úplatků ruským úředníkům. 

Pokud jde o trolejbusy, Belkommunmaš nabral v dodávce 49 Olgerdů velké zpoždění a momentálně v Jekatěrinburgu stále čekají dodávku zhruba dvou desítek parciálních vozidel. Jeden Avangard objednaný letos v zimě došel v květnu 2023. K těmto 50 trolejbusům se snad přidá příští rok dalších 50. 

Podobné články