Dnes, 31. ledna 2023 ve 12:00, došlo v Jihlavě ke slavnostnímu otevření nové, téměř 6km trolejbusové trati vedené od Kauflandu přes místní části Bedřichov a Pávov až k závodu Bosche. Trať stavěná od října 2021 do prosince 2022 patří mezi nejvýznamnější investice do rozvoje trolejbusové sítě, kterou kdy horácká metropole realizovala: utraceno bylo celkem 134,3 milionů korun bez DPH, z toho 98 milionů korun představuje dotace z Operačního programu Doprava 2014-2020. Jedná se také o nejdelší nepřerušovanou trolejbusovou trať, která byla v tomto století na území ČR vybudována, a jednu z nejdelších trolejbusových tratí, které kdy byly v historii samostatné České republiky postaveny.
Novou trať, která je od 5. ledna 2023 rozhodnutím Drážního úřadu ČR vedená na jeden rok ve zkušebním provozu, budou od zítřka využívat linky G a H. Linka G bude s pomocí parciálních trolejbusů obsluhovat Bedřichov, Pávov a Antonínův Důl, linka H bude jezdit kratší trasu než linka G, a sice k závodu Bosche, kde nová trať končí, a kde se tedy trolejbusy budou otáčet na zatrolejované smyčce. Dopravní podnik města Jihlavy již dne 22. ledna 2023 v čase od 9 do cca 15 hodin pořádal pro širokou veřejnost bezplatné prezentační jízdy: na lince G nasadil dva parciální trolejbusy, na lince H jeden klasický trolejbus. Zprovoznění nové trati znamená velkou změnu v organizaci jihlavské městské dopravy, když jsou do provozu zaváděny nejen dvě nové trolejbusové linky G a H, ale i jedna nová autobusová č. 2, a dále došlo k prodloužení autobusové linky č. 4. Město spolu s dopravcem kvůli tomuto významnému převratu v místní MHD informovalo cestující veřejnost s velkým předstihem.
Radnice Jihlavy také minulý týden informovala o tom, že z důvodu značně opožděných dodávek šesti nových parciálních trolejbusů zapříčiněných nedostatkem komponentů na straně jednoho ze subdodavatelů, společnosti Cegelec, budou muset po nějakou dobu jezdit na vybraných spojích nových trolejbusových linek autobusy. Jednat se o má o tři kurzy linky G v pracovní dny za předpokladu, že budou všechny stávající „parciály“ z parku dopravce provozní.
Dodejme ještě, že detailně se průběhu realizace stavby věnuje web Jihlavský MHD.
Neoznačené foto: město Jihlava
Poděkování za spolupráci: Zdeněk Sýkora