Menu

K dodávce 160 trolejbusů do Budapešti má nejblíže Yutong s Ikarusem

Vizualizace trolejbusu Yutong U18 v barvách maďarské metropole. (foto: Yutong, grafická úprava: jiří Mejstřík)
Vizualizace trolejbusu Yutong U18 v barvách maďarské metropole. (foto: Yutong, grafická úprava: jiří Mejstřík)
Stáhnout PDF
Trolejbusy
20. 03. 2025 18:50
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Výběrové řízení na dodávku až 160 trolejbusů (z toho 40 fixně) pro Budapešť se dostalo po více než roce od vypsání do fáze podání finálních nabídek. Z původně čtveřice výrobců, kteří se hodlali soutěže účastnit, odpadla Škoda Electric, takže samotné fáze vyjednávání s BKK (Budapesti Közlekedési Központ) se účastnili tři potenciální dodavatelé: Solaris Bus & Coach, Bozankaya a Yutong v konsorciu s domácím Ikarusem.

Po několika kolech vyjednávání byly finální nabídky odevzdány dne 10. 3. 2025, přičemž nejlepší cenu předložila společnost Electrobus Europe Zrt., která figuruje jako distributor elektrobusů od Ikarusu a která kooperaci Yutongu a Ikarusu zaštítila. Za jeden sólo vůz si čínsko-maďarský tandem řekl 451 500 € (cca 11,5 mil. Kč) a za kloubový 649 500 € (zhruba 16,56 mil. Kč). Podle zpráv v maďarských médiích by měl Yutong/Ikarus nabízet trolejbusy již na nové platformě elektrobusů U12 a U18, které jsou odborníky na konstrukci silničních vozidel považovány za technologicky velmi zdařilé výrobky.

Bozankaya, která nedávno po dvouletém boji uspěla ve výběrovém řízení na dodávku trolejbusů pro Prahu, nabídla oproti čínsko-maďarským spojencům nižší cenu v oblasti náhradních dílů i nákladů na školení, avšak vzhledem k nízké váze těchto kritérií a k výrazně vyšší nabídkové ceně (569 000 €/14,5 mil. Kč a 729 000 €/18,59 mil. Kč) nemohla prvenství soupeře nikterak ohrozit.  

Solaris skončil s velkým odstupem až na třetí příčce, přičemž jeho nabídka s ohledem na poskytnuté parametry i krátkou nabízenou délku záruky působí, jako by se výrobce z rodiny španělského CAFu řídil heslem o tom, že není nutné zvítězit, ale zúčastnit se. Solaris nabídl cenu za sólo vůz na úrovni 799 000 €, tedy astronomických (přibližně) 20,37 mil. Kč. Článkový vůz byl pak ještě dražší – 973 000 € (cca 24,8 mil. Kč).

Pokud by byl Electrobus Europe Zrt. prohlášen vítězem tendru, znamenalo by to vstupenku pro Yutong na trh evropských trolejbusů. S ohledem na to, že společnost je maďarská, neexistuje jediný legislativní mechanismus, kterým by následně mohli zadavatelé účast Yutongu převlečeného do maďarských barev jakkoli omezit. Do mrňavého rybníčku trolejbusového trhu tak nejspíše pronikne vskutku hbitá štika.

S ohledem na odlišný průběh zadávání veřejných zakázek v Maďarsku bude momentálně probíhat ještě další fáze hodnocení všech účastníků, během níž budou požadovány dodatečné informace k předloženým nabídkám. Finální potvrzení vítěze tak lze očekávat zhruba do dvou měsíců.   


Autor článku je zaměstnancem společnosti Bozankaya.

Podobné články